NYHETER

Peab vant jevn kamp om E6-jobb

For 46,959 millioner kroner skal Peab bygge to bruer og en kulvert på prosjektet E6 Oppdal. Mindre enn en prosent skilte de to laveste anbudene, men kontrollen av dem førte ikke til forandringer i rekkefølgen.

Dette er Kåsabrua som skal føre en lokalveg over E6 og Dovrebanen. Det er en buebru i tre med en lengde på 55 meter fordelt på to spenn. (Ill.: Statens vegvesen)
Dette er Kåsabrua som skal føre en lokalveg over E6 og Dovrebanen. Det er en buebru i tre med en lengde på 55 meter fordelt på to spenn. (Ill.: Statens vegvesen)
21. aug. 2013 - 08:29

Den lengste brua er Kåsabrua. Det er en 55 meter lang buebru med to spenn, som skal føre Kåsenvegen over Dovrebanen og den nye E6. Buene og brudekket blir i limtre. Brudekket blir tverrspent. Det skal holdes oppe av 9 tverrbærere i stål. Stagene som tverrbærerne henger i, blir også i stål. Landkar og pilar blir støpt.

350 kbm limtre, 76 tonn stål og 245 kbm betong vil gå med til brua.

Kåsabrua skal bygges parallelt med en gammel bru over banen. Den skal rives når den nye blir ferdig. Rivingen inngår i entreprisen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Den andre brua er Ålmabrua, som skal føre E6 over elva den er oppkalt etter. Det er en 44 meter lang platebru med tre spenn. 550 kbm betong vil gå med til å bygge den.

Kulverten blir 13,5 meter lang. Den skal gå under den nye E6. 210 kbm betong vil gå med til den.

I dag går E6 tvers gjennom kommunesentret i Oppdal. Det vil den ikke gjøre når prosjektet E6 Oppdal er fullført, men dette er ikke en omkjøringsveg i vanlig forstand. Den nye traséen ligger ikke langt fra nåværende E6, største avstand er ca. 200 meter. Avstanden til bebyggelsen blir heller ikke stor, men det blir ingen direkte avkjørsler fra den nye E6. Tre rundkjøringer vil sikre forbindelsen mellom europavegen og det øvrige vegnettet. Den nye E6-strekningen blir 3,5 km lang.

Da den første jobben ble lyst ut i mai i år, planla Vegvesenet å dele prosjektet i tre entrepriser. Det har man nå gått bort fra. De to siste er slått sammen til en. Den jobben blir vesentlig større enn den som Peab har fått. Prosjektet har en kostnadsramme på over 300 millioner kroner. Hele beløpet dekkes over statsbudsjettet.

Andre entreprise lyses ut i høst. Planlagt anleggsstart er våren neste år. Peab må være ferdig med sin jobb i september neste år. Dette kravet skyldes at Vegvesenet ønsker at entreprenøren som får den største jobben, skal kunne jobbe mest mulig uhindret.

Den nye E6-strekningen skal vær klar til bruk høsten 2015.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.