Peab heldigitaliserer E6-utbyggingen i Trøndelag med ny maskinstyringsløsning

Nye Veiers krav om en heldigital prosjektgjennomføring av E6-utbyggingen mellom Kvål og Melhus, har resultert i en nyutviklet maskinstyringsløsning fra Powel Construction.

Peabs Eirik Bolstad mener de nye digitale verktøyene forenkler arbeidshverdagen på anleggsplassen.
Peabs Eirik Bolstad mener de nye digitale verktøyene forenkler arbeidshverdagen på anleggsplassen. Foto: Powel
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. jan. 2020 - 10:01

Peab er først i Norge med å ta i bruk maskinstyringsløsningen som sikrer digital samhandling mellom anleggskontoret og maskiner og annet utstyr ute på anleggsplassen. Målet er å effektivisere dataflyten og bidra til økt kvalitet i oppfølgingen av prosjektet, går det fram av hjemmesidene til det norske programvareselskapet Powel, som har utviklet verktøyet.

Vis mer

– Løsningen vil forenkle arbeidshverdagen til de som jobber med maskinstyring, siden den effektiviserer dataflyten mellom maskin og kontor, sier BIM-ansvarlig Eirik Bolstad i Peab Anlegg.

Den fjerner manuelle operasjoner ved dataoverføringen. Maskinstyrings- og stikningsdata sendes direkte fra programvaren Gemini Terreng, og ut til maskiner og utstyr i en enkelt operasjon.

Planleggingen av prosjektet foregår ved hjelp av 3D-modeller, og i tett samarbeid mellom prosjekterende, entreprenør og byggherre i såkalte Big Rooms. Fra venstre Alexander Mosbakk og Eirik Bolstad i Peab Anlegg. <i>Foto:  Powel</i>
Planleggingen av prosjektet foregår ved hjelp av 3D-modeller, og i tett samarbeid mellom prosjekterende, entreprenør og byggherre i såkalte Big Rooms. Fra venstre Alexander Mosbakk og Eirik Bolstad i Peab Anlegg. Foto:  Powel

Løsningen sikrer at alle jobber med siste versjon av prosjekttegningene. Innmålte data sendes også tilbake til Gemini Terreng, og sikrer dermed en effektiv toveiskommunikasjon mellom kontor og felt.

– Vi er veldig glad for at Peab ønsker å bruke løsningen i et så stort prosjekt som utbyggingen av E6 mellom Kvål og Melhus. Vi er sikre på at dette vil effektivisere dataflyten i prosjektet, sier daglig leder i Powel Construction, Frode Solem.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Forpliktet til å digitalisere

Det er ikke uten grunn at Peab Anlegg jobber hardt med å digitalisere arbeidsflyten i prosjektet. Digitaliseringen er et krav fra Nye Veier, som er først ut i norsk anleggsbransje med å benytte en såkalt IPL-kontrakt (integrert prosjektleveranse).

Dette innebærer et kontraktuelt samarbeid mellom byggherre, entreprenør og rådgiver i alle faser av prosjektet. Partene forplikter seg til å være samlokalisert, samarbeide tett og bruke digitale verktøy som sikrer effektiv prosjektgjennomføring.

– Sammen med Powel skal vi sikre at sjekklister, maskinstyring og mest mulig arbeid både på kontoret, men ikke minst ute i felt dokumenteres og kvalitetssikres, sier Bolstad.

Samferdselsminister Jon-Ivar på vei opp trappene til Arna stasjon i Bergen, der han fortalte de fremmøtte at Arna-Stanghelle har fått innpass i kommende Nasjonal transportplan.
Les også

Tok til tårene: Nå skal «dødsveien» rustes opp for 39 milliarder

Utvikler nye digitale verktøy

Powel har tidligere samarbeidet tett med Peab Anlegg i forbindelse med både vei- og vindkraftutbygging.

– Avtalen med Peab innebærer også innovasjon og videreutvikling av våre løsninger, og resultatet fra dette prosjektet vil gjøres tilgjengelig for våre kunder i tiden som kommer, sier Solem.

Otto Furuli må for første gang ta i bruk nettbrett ute i felt, for å finne ut hvordan arbeidet skal utføres. – Jeg synes det var helt greit å ha papirtegningene i lomma også jeg, men det blir spennende å prøve noe nytt. Jeg tror det går bra, sier han. Her sammen med Peabs Eirik Bolstad. <i>Foto:  Powel</i>
Otto Furuli må for første gang ta i bruk nettbrett ute i felt, for å finne ut hvordan arbeidet skal utføres. – Jeg synes det var helt greit å ha papirtegningene i lomma også jeg, men det blir spennende å prøve noe nytt. Jeg tror det går bra, sier han. Her sammen med Peabs Eirik Bolstad. Foto:  Powel
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.