BRUER

Peab fikk spennende bruoppdrag i Alvdal

Peab Anlegg har signert kontrakt med Innlandet fylkeskommune om å erstatte Einunna bru på fylkesveg 29 i Alvdal og Folldal kommuner. Kontrakten har en verdi på cirka 34 millioner kroner.

Ny bru, sett i retning mot rasteplassområdet ved elva Einunna.
Ny bru, sett i retning mot rasteplassområdet ved elva Einunna. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. mai 2020 - 16:05
Nye Einunna bru er en nettverksbuebru. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Nye Einunna bru er en nettverksbuebru. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Eksisterende Einunna bru er en flaskehals for tungtransporten på fylkesveg 29. Med ny bru vil denne flaskehalsen bli fjernet.

− Vi synes dette er et spennende oppdrag, og gleder oss veldig til å komme i gang med anleggsarbeidene. Det er motiverende å få jobbe med et prosjekt som vil bidra til en tryggere trafikksituasjon ved denne bruovergangen, sier prosjektansvarlig Gøran Fossmo i Peab Anlegg.

Les også: Sju firmaer vil ha krevende brujobb lengst nord i Østerdalen

Peab Anlegg skal etablere den nye brua nedstrøms for eksisterende bru. Tilstøtende vei, med en strekning på cirka 650 meter, skal rettes opp for å optimalisere veilinje mot ny plassering av bru over elven.

Dagens Einunna bru er bygd i 1954. Brua er totalt 41,3 meter lang, fordelt på to spenn. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Dagens Einunna bru er bygd i 1954. Brua er totalt 41,3 meter lang, fordelt på to spenn. Foto:  Statens vegvesen

− Eksisterende Einunna bru vil være åpen for trafikk under hele anleggsperioden, og helt til den nye brua kan påsettes trafikk, forteller Gøran.

Den nye brua skal bygges som en nettverksbuebru med buer i limtre og med stålstag.

− Når ny bru er trafikksatt, skal vi rive og fjerne eksisterende bru. Som en del av prosjektet skal vi også samle to avkjøringer på østsiden av brua til én felles avkjøring, sier Gøran.

Peab Anlegg starter opp med forberedende arbeider i første halvdel av juni 2020, og prosjektet skal være ferdigstilt i september 2021.

Aller første del av enderekkverket til Hangarbrua er kappet.
Les også

Brua lages av deler fra oljeplattform – vedlikeholdsfri i 100 år

KONTRAKTSSIGNERING: F.v. Bjørn Åsen (Tronfjell Maskin), Stian Edvardsen (Innlandet fylkeskommune), Tom Erik Holstad (Innlandet fylkeskommune), Ragnar Helstad (Innlandet fylkeskommune), Gøran Fossmo (Peab Anlegg), og Jan Inge Gjermundshaug (Tronfjell Maskin). Foto: Statens vegvesen
KONTRAKTSSIGNERING: F.v. Bjørn Åsen (Tronfjell Maskin), Stian Edvardsen (Innlandet fylkeskommune), Tom Erik Holstad (Innlandet fylkeskommune), Ragnar Helstad (Innlandet fylkeskommune), Gøran Fossmo (Peab Anlegg), og Jan Inge Gjermundshaug (Tronfjell Maskin). Foto: Statens vegvesen
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.