Bruer

Peab fikk oppdrag å bygge ny bybru i Uppsala

Peab har fått i oppdrag å bygge Tullgarnsbron over Fyrisån i Uppsala. Oppdragsgiver er Uppsala kommune og kontraktssummen er på SEK 157 millioner.

beec038b3be53afb_org
beec038b3be53afb_org
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
28. des. 2021 - 10:33

Tollgarnbroen er en del av utvidelsen av infrastrukturen i Uppsala og blir viktig for den videre utviklingen av de sørlige delene av byen. Brua skal forbinde boligområder i Kungsängen med Studentsportsenteret, Stadsträdgården og den store arbeidsplassen Akademiska sjukhuset. Brua blir også en viktig vei for utrykningskjøretøy. Tullgarnsbron er den tredje åpningsbrua Peab utfører på oppdrag fra Uppsala kommune, etter Flottsundsbron og Vindbron.

OSLO 20250826
Fornebubanen. Vi er på Skøyen stasjon, inngang A og inngang B under bakken.
Bildet viser overflaten av de siste tyve meterene som er igjen før det er gjennomslag i hele tunnelsystemt.
Vi er like ved åpningen som kommer opp ved Hoff trikkestopp.
Navn kommer senere.
Les også:

Fornebubanens største hodepine

60 meter lang

Tullgarnsbron skal bygges som en åpningsbru over Fyrisån med forbindelsesveger og gang- og sykkelveger. Oppe på brua blir det et kjørefelt i hver retning og fire meter brede gang- og sykkelfelt på hver side. Den totale lengden på bronsen blir ca 60 meter.

Brua skal bygges med bærekraftssertifiseringen CEEQUAL for å øke prosjektets bærekraftytelse og vil også ha en spesiell utforming der den utstikkende enkeltklaffen bygges i sin helhet på gårdsplassen. Hovedbjelkene skal bygges i betong, men i form av corten og de to landfestene blir kledd i granittstein. Drivkraften til klaffen er også uvanlig, da den åpnes og lukkes ved hjelp av et taumaskineri i en av landfestene.

Oppdraget er en byggekontrakt med prosjekteringsansvar. Prosjekteringen av brua vil starte umiddelbart og byggingen forventes å starte i januar 2022, for å være ferdig i løpet av vinteren 2023.

Omtrent 1,5 kilometer inn i fjellet fra øst, og en halv kilometer fra vest har tunnelendene nå nådd hverandre, melder Statens vegvesen.
Les også:

Gjennomslag i Høviktunnelen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.