Slik skal nye Lysaker stasjon se ut i 2009, sett mot vest. Utbyggingen innebærer en samordnet løsning for jernbane, bussterminal, baneløsning mot Fornebu, næringsvirksomhet og lokalveinett. (Bilde: Norconsult/COWI)
FERDIG I 2009: Nye Lysaker stasjon skal være ferdig i 2009. (Bilde: Truls Tunmo)
VALGTE PEAB: Prosjektleder for nye Lysaker stasjon i Jernbaneverket, Torbjørn Løvaas, ser frem til at entreprenørselskapet PEAB skal komme i gang med arbeidet på Lysaker stasjon. (Bilde: Truls Tunmo)

PEAB bygger om Lysaker

Nærmest PEAB i anbudsrunden kom AF Betonmast og danske Pihl.

Også Veidekke entreprenør AS og NCC Construction AS var med å konkurrerte.

– Innstillingen er basert på at PEAB har det økonomisk mest fordelaktige tilbudet, og et generelt bedre gjennomarbeidet tilbud, sier prosjektleder Torbjørn Løvaas i Jernbaneverket.

Trang erfaring

Det er lagt vekt på at PEAB har en oppdragsorganisasjon med god erfaring fra tilsvarende arbeider som innbefatter komplekse operasjoner innenfor begrensede tilgjengelige områder.

Arbeidet med nye Lysaker stasjon gir PEAB en snau halv milliard kroner. I samlet tilbudssum inngår også en opsjon på arbeider på Lysaker vest for ca. 30 millioner kroner. Dette er forberedende arbeider til resten av strekningen Lysaker-Sandvika.

PEAB skal også utføre utvidelsen av eksisterende Lysakerlokk over E18 østover. Totalkostnadene for Lysaker, inkludert de jernbanetekniske fagene, er på ca 1,1 milliard kroner.



Fire spor

Til sammenlikning: Kostnadene knyttet til hovedentreprisen ved ombyggingen av Asker stasjon, som sto ferdig i 2005, kom på 220 millioner kroner. Det er blant annet omfanget av større konstruksjoner som veibro, jernbanebroer og støttemurer på Lysaker som medfører den over dobbelt så høye prisen.

– Den nye stasjonen får fire spor og to midtplattformer. I dag er det to spor og en plattform, og eksisterende trafikk vil gå som normalt på eksisterende spor frem til sommeren 2007. I løpet av 2009 skal den nye stasjonen stå ferdig, sier Løvaas.

Sommeren 2007 vil det i en periode på 16 dager bare være godstogtrafikk gjennom Lysaker stasjon. Grunnen er at bare et spor vil være i drift. NSB setter opp busstransport i denne perioden.



I vinden

Det har blåst en del rundt det børsnoterte svenskeide entreprenørselskapet PEAB. Ikke minst har selskapet blitt satt i et dårlig lys i forbindelse med vannverksskandalen ved Nedre Romerike vannverk. PEAB har imidlertid innrømmet ukultur i dette forholdet, og sendt brev til alle sine kunder. Dette skal ikke ha vært et tema i forbindelse med at PEAB fikk Lysaker-anbudet fra Jernbaneverket.

– Vi har en utrolig streng evaluering av hvem som får anbudet, og evaluerer i forhold til det tilbudet som er innlevert. Vi har hatt PEAB som entreprenør under ombyggingen av Asker stasjon, og er godt fornøyd med jobben de gjorde der, sier Torbjørn Løvaas.



Jernbaneverkets beskrivelse av prosjektet finner du her.