NYHETER_BYGG

Papirløst sykehus

18. sep. 2001 - 13:04

– Vi tar et kvantesprang innen sykehusutbygging, instrumentering og behandlingsformer. SiA vil bli et papirløst sykehus. Det aller meste går på data for å gi bedre kvalitet og effektivitet. Derfor blir SiA et av de mest driftseffektive sykehus i landet. En helt ny arbeidsmessig struktur skal gi en mer rasjonell drift, sier prosjektdirektør Frode Instanes.

Sykehuset, som åpner portene en gang i 2009, skal dekke det folkerike Akershusområdet.

Geovarme

Norges geologiske undersøkelse (NGU) har undersøkt grunnen under bygget med tanke på å utnytte geovarme til oppvarming. Teamleder grunnvarme, Kirsti Midttømme, sier at grunnen under SiA ikke er helt gunstig med tanke på å ta ut varme.

Her er liten grunnvannstrømning og fjellet leder varmen middels godt. Men grunnen er godt egnet til å magasinere varme for senere bruk. Ventilasjonsvarmen blir dumpet tilbake i grunnen. Dermed passer dette bra for SiA som også får et stort kjølebehov.

Vanskelig boreoppgave

Utfordringen er boring av brønnene. Med ca syv meters avstand mellom hullene uten styrt boring er det krevende å gjennomføre dette uten at hullene kommer i berøring med hverandre.

– Maksimalt kan det bli behov for 460 brønner ned til 200 meters dybde, sier sivilingeniør Einar Haram i Theorells.

Kombinert med varmepumper kan inntil 60 prosent av oppvarmingsbehovet dekkes på denne måten. I tillegg vil dette gi en god kjøling. Anlegget vil koste 78 millioner ekstra i forhold til en tradisjonell energisentral, en investering som kan tjenes inn i løpet av drøye seks års drift. Stiger strømprisene, blir anlegget enda mer lønnsomt.

Langt frem til åpningen

Byggingen av SiA starter neste høst . Men pasienter og ansatte må smøre seg med tålmodighet; innflyttingen må drøye til et år etter at byggingen er ferdig høsten 2007. Først etter at noen tilbygg og ombygginger til de eksisterende byggene er gjennomført, kan de flytte inn i Norges største sykehusbygg.

– Brakkeriggen som står utenfor hovedinngangen til SiA, vil ikke bli fjernet før i 2008, sier Instanes.

Brakkeriggen skal huse administrative funksjoner, legekontorer, trykkeri, diverse andre tjenester og undervisningsarealer.

P-hus først

En betydelig byggeaktivitet er i gang før selve byggingen starter. Rehabilitering for 100 millioner kroner på eksisterende bygninger er allerede utført, mesteparten er ventilasjonsanlegg. I tillegg kommer en påbygging og utbygging av SiA til 260 millioner kroner inkludert veianlegg etter at sykehuset er tatt i bruk.

Klargjøring av byggetomten med eksisterende bygninger, midlertidige bygg og brakker er et prosjekt på nærmere 150 millioner kroner. Det meste av dagens parkeringsplasser blir borte. Første byggetrinn er derfor et parkeringshus på 42.000 kvadratmeter med plass til 1300 biler. Det blir ferdig til nyttår.

I en egen grave-og masseforflytningsentreprise skal det tas ut ca 200.000 kubikkmeter. 80.000 kubikkmeter av dette er fast fjell. Dette arbeidet skal starte i høst, sier Instanes.

Kollektivtransport

Det er satt av plass for en lokal «T-baneløsning» for Lørenskog og Rælingen. Dette er en del av den foreslåtte kombibanen mellom Fornebu og Lillestrøm. Målet er å øke andelen kollektivreisende til SiA fra 17 til 25 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kommunene har imidlertid ikke forpliktet seg til at dette nødvendigvis skal skje via en kombibane.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.