På utdanningstopp

For befolkningen i yrkesaktiv alder ligger Norge blant de tre mest velutdannede i hele OECD-området.

- Dette tegner godt for videre utvikling av Norge som et moderne kunnskapssamfunn, sier utdanningsminister Kristin Clemet i en kommentar til OECD-rapporten "Education at a Glance" som ble offentliggjort i går.

OECD-rapporten tar utgangspunkt i 34 indikatorer som kartlegger utdanningsnivået i befolkningen, ressursfordelingen, tilgang til utdanning, læringsmiljø og hvordan skole og undervisning organiseres.

Rapporten viser at hele 86 prosent av den norske befolkningen har utdanning på videregående nivå eller høyere, mot 64 prosent i OECD-området som helhet. Kun Sveits (87prosent) og USA (88 prosent) har en større andel.

For aldersgruppen 25-34 år har hele 94 prosent utdanning på videregående nivå eller høyere. Her er vi helt på verdenstoppen sammen med Japan, Korea og Slovakia. I alderen 25- 64 år har 28 prosent av den norske befolkningen høyere utdanning på mer enn 4 år mot et gjennomsnitt på 15 prosent. Kun USA har en tilsvarende høy andel som Norge.

Rapporten forteller at vi ligger i toppsjiktet i OECD når det gjelder tilgjengelighet og bruk av IKT i videregående opplæring. I Norge er det 4 elever per PC mot gjennomsnittlig 9 i de 15 landene som deltok i en undersøkelse som ble utført i 4400 videregående skoler. De skandinaviske landene fremheves som land der PC-er også brukes pedagogisk ved å gi elevene tilleggsundervisning og øvingsmuligheter. 52 % av norske skoleledere oppgir at de gjør dette, mens snitt for alle land er 21 %. Også i bruk av PC for å fremme ferdigheter i selvstendig læring ligger Norge høyt: 42 %, Sverige 58 %, snitt 31 %. Nesten halvparten av de norske lærerne på videregående trinn har deltatt i IKT-opplæring.