For befolkningen i yrkesaktiv alder ligger Norge blant de tre mest velutdannede i hele OECD-området.
- Dette tegner godt for videre utvikling av Norge som et moderne kunnskapssamfunn, sier utdanningsminister Kristin Clemet i en kommentar til OECD-rapporten "Education at a Glance" som ble offentliggjort i går.
OECD-rapporten tar utgangspunkt i 34 indikatorer som kartlegger utdanningsnivået i befolkningen, ressursfordelingen, tilgang til utdanning, læringsmiljø og hvordan skole og undervisning organiseres.

.png)
Rapporten viser at hele 86 prosent av den norske befolkningen har utdanning på videregående nivå eller høyere, mot 64 prosent i OECD-området som helhet. Kun Sveits (87prosent) og USA (88 prosent) har en større andel.
For aldersgruppen 25-34 år har hele 94 prosent utdanning på videregående nivå eller høyere. Her er vi helt på verdenstoppen sammen med Japan, Korea og Slovakia. I alderen 25- 64 år har 28 prosent av den norske befolkningen høyere utdanning på mer enn 4 år mot et gjennomsnitt på 15 prosent. Kun USA har en tilsvarende høy andel som Norge.
Rapporten forteller at vi ligger i toppsjiktet i OECD når det gjelder tilgjengelighet og bruk av IKT i videregående opplæring. I Norge er det 4 elever per PC mot gjennomsnittlig 9 i de 15 landene som deltok i en undersøkelse som ble utført i 4400 videregående skoler. De skandinaviske landene fremheves som land der PC-er også brukes pedagogisk ved å gi elevene tilleggsundervisning og øvingsmuligheter. 52 % av norske skoleledere oppgir at de gjør dette, mens snitt for alle land er 21 %. Også i bruk av PC for å fremme ferdigheter i selvstendig læring ligger Norge høyt: 42 %, Sverige 58 %, snitt 31 %. Nesten halvparten av de norske lærerne på videregående trinn har deltatt i IKT-opplæring.