Forslaget til Nasjonal transportplan legges fram i Marmorhallen i Klima- og miljødepartementet på fredag kl 12. Da utløses spenningen mange har spekulert, diskutert og skrevet om det siste året rundt hvile store grep Regjeringen ønsker å ta innen transportpolitikken det neste tiåret.

Utslippet i Sandvika: Oljen er 98 prosent nedbrytbar
Godbitene er lekket allerede
Nå har regjeringen lekket som en sil de siste ukene, og mange av godbitene er blitt taktisk lekket ut til lokalmedia landet rundt. Den ene gladmeldingen etter den andre er kommet om hvilke veiprosjekter som står for tur.


Men samtidig er det knyttet stor spenning til forslaget fra Knut Arild Hareide og hans departement, ikke minst fordi har det siste halvåret har gjentatt at den nye NTP'en skal bli mere realistisk enn den forrige som nærmest este ut til en urealistisk ønskeliste.
En helt ny prosess
Også prosessen fram til forslaget nå er klart for presentasjon, har vært helt ny denne gang. Mens det tidligere var transportetatene som sto for mye av underlagsarbeidet og prioriteringene i utkastet, har Samferdselsdepartementet denne gang tatt en ny og tydeligere rolle i NTP-arbeidet. Blant annet har et av oppdragene som transportetatene er blitt utfordret på, vært en mer effektiv ressursbruk.
Selv har departementet sagt at det denne gangen har vært en mer dynamisk prosess mellom transportvirksomhetene og departementet, samt en tidligere politisk dialog mellom departementet og regionale myndigheter.
Pressekonferansen blir filmet av Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) og kan følges direkte her på Veier 24 eller på www.regjeringa.no.

Ny forsvarsminister vil ikke komme med noen programerklæring