MASKINER & UTSTYR

På dette pilotprosjektet skal flere tunge elektriske anleggsmaskiner testes

Sammen med totalentreprenøren Bertelsen / Garpestad, tar Statens vegvesen et viktig skritt mot helelektrisk produksjonslinje i byggingen av ny E39 i Heim.

 Henning Lysgaard (Bertelsen & Garpestad ), Odd Helge Innerdal (Statens vegvesen) og Per Livar Ramsli (B&G).
Henning Lysgaard (Bertelsen & Garpestad ), Odd Helge Innerdal (Statens vegvesen) og Per Livar Ramsli (B&G). Foto: Marit Krekvik/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. mai 2023 - 15:24

Målet er å lære mer om hvordan nullutslippsmaskiner vil fungere ute på en anleggsplass.

Prosjektleder Odd Helge Innerdal. <i>Foto:  Marit Krekvik/Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Odd Helge Innerdal. Foto:  Marit Krekvik/Statens vegvesen

Vegprosjektet E39 Betna-Stormyra er valg ut som et av Statens vegvesen sine pilotprosjekter, for å teste ut nettopp dette. – I dag setter vi i gang med elektrisk lasting, og nærmere sommeren tar vi også i bruk elektrisk steinknuser, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klar til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også

Gigantprosjekt ligger foran skjema

Tilskudd for å laste uten utslipp

I kontrakten for parsellen mellom Betna og Hestnes er det stilt krav til at knusing av masser skal foregå ved bruk av elektrisitet. Hvis entreprenøren i tillegg tar i bruk maskiner som utslippsfritt laster stein og mater knuser, så får de tilskudd til dette, også. Det har totalentreprenør Bertelsen & Garpestad planer om å få til.

-Det er denne veien bransjen går, og vi vil være i front. Vi ser på dette som et referanseprosjekt som gir oss verdifull erfaring, sier Henning Lysaard, HMS leder i Bertelsen & Garpestad.

Gravemaskinen er koblet til strøm når den er i drift. Kabeltårn til venstre i bildet. <i>Foto:  Marit Krekvik/ Statens vegvesen</i>
Gravemaskinen er koblet til strøm når den er i drift. Kabeltårn til venstre i bildet. Foto:  Marit Krekvik/ Statens vegvesen

Steg for steg mot helelektrisk

Etter hvert vil prosjektet også få tilgang til to elektriske dumpere. Da vil transporten av masser gå på strøm, og deler av produksjonslinjen blir helelektrisk.

Elektriske dumpere er ikke nevnt i kontrakten, men dette er noe Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad har forhandlet inn i etterkant.

- Når vi får på plass en elektrisk produksjonslinje får vi virkelig testet hvordan dette fungere i praksis. I etterkant skal vi dele våre erfaringer med andre prosjekter, og bidra til reduksjoner i klimagassutslipp også på andre veganlegg, sier Innerdal.

Viktige lærepunkter er hvordan kabling av maskiner påvirker mobiliteten, HMS i forbindelse med elektrifisering og samarbeid med strømleverandører. I tillegg skal vegvesenet også høste erfaringer rundt hvordan kontraktskrav og tilskudd påvirker leverandørenes satsing på elektrisk utstyr.

Flomskredgjerde stopper steinskred.
Les også

Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.