Samtlige danske treningsfly av typen Saab Safari har stått på bakken siden i forrige uke.
Flyforbudet ble innført etter et par nødlandinger som følge av ujevn motorgang.
Samme problem i Norge
Forsvarets Materieltjeneste (FMT) opplyser til Ingeniøren at de mistenker korrosjon på drivstoffdysene som følge av vann.
Også her til lands er Safari blitt brukt til trening i 30 år og Luftforsvaret har erfart det samme:
– Vi har hatt tilsvarende problemer med våre fly. Vi har ikke satt fly på bakken, men har iverksatt omfattende endringer i prosedyrer og vedlikeholdsinstrukser. Etter endringene har vi ikke hatt de samme problemene, opplyser oberst Sten Havik i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo).
16 i bruk på Bardufoss
Luftforsvaret kjøpte inn Saab MFI-15 Safari i 1981.
Ifølge Forsvaret er det for tiden 16 slike fly i bruk på flygerskolen i Bardufoss. Her brukes det som opplæring- og seleksjonsfly.
Propellflyet har en firesylindret Lycoming O-360 som yter 200 hk.
MFI står for Malmö Flygindustri som konstruerte flyet før selskapet ble overtatt av Saab i 1968.
Danmark tok i bruk treningsflyet i 1975, og der går flytypen under navnet Saab T-17 Supporter.
Les også: Her er de beste WWII-jagerne
Nye krav
– Vi oppdaget at fly som sto ubrukt over tid fikk vann, med påfølgende korrosjon i fuelcontrollerne, forteller Havik.
Han sier at flyene i hovedsak benyttes i kortere perioder i forbindelse med flyskoleopptak, og det har derfor ikke vært uvanlig at flyene har stått ubrukt.
– Vi har nå som krav at flyene skal brukes minst en gang hver måned eller at drivstoffsystemet skal fylles med olje for å hindre korrosjon. I tillegg er alle fly grundig inspisert for korrosjon, sier han.
Fikk du med deg disse sakene?