På alle fire

Kjøperne er alt fra nyrike jappetyper til kraftlag og entreprenører. Sentralt i valget står pris, soliditet, plass, komfort og fremkommelighet, i variabel rekkefølge. Noen kjører aldri i terreng med bilen - det er i utgangspunktet dessuten forbudt - mens andre kjører mye utenfor allfarvei.

Gamle travere

Vektlegges størrelse og gode terreng-egenskaper sammen med pris, bør du se på gamle travere som Gallopper og Defender. Den første er en eldre bror av dagens Mitsubishi Pajero, lisensbygget i Korea. Den andre er en gammel Land Rover med ny motor og nytt navn. Begge de testede var lange versjoner. Defender er nærmest uslåelig i terreng og skog, men er samtidig den som har den dårligste komforten.

Du sitter vondt, fryser, og det humper og rister; dette er en ekte terrengvogn. Dessuten bråker turbodieselmotoren. Men du tar deg fram, særlig med alt innkoblet: Krabbegir og sperret differensial foran og bak gjør bilen stiv som en stridsvogn; du klarer nesten ikke å styre den på flat vei - men kjære vene som den klatrer.

Stivheten kommer av at differensialen - anordningen som gir mulighet til rotasjonsforskjell mellom ytre og indre hjul sperres - dette er karakteristisk for eldre løsninger. Mekanisk girkasse med lavgiruttak er i seg selv en stiv løsning. Kobles denne til låste differensialer foran og bak, vil alle hjul tvinges til å rotere likt; systemet er låst. Da de ytre hjulene i en sving jo har en større strekning å rulle enn de indre, blir styringen stiv, svingdiameteren reduseres og forhjulene skrubber.

Intelligent løsning

En mer intelligent løsning er fleksibel senterdifferensial og differensialbrem eller elastisk kraftoverføring til hjulene på for- og bakaksel. Dette oppnås med ulike tekniske løsninger med varierende prislapp. Honda har sin - en oljetrykkbasert senterdifferensial som fordeler kraft mellom for- og bakaksel alt etter behov, Audi har i Quattro sin spesielle TORSEN-løsning (TORque SENsing), elegant og dyr. Den svenske, mekaniske Haldex-koblingen i Volkswagenkonsernets mindre firehjulstrekkere, gjør en fin jobb.

Andre løsninger går ut på våt, automatisk, flerlamellclutch eller silikonoljetrykkboks, der drivende aksels lameller driver den andre akselens når rotasjonsforskjell oppstår ett av eller begge hjulene på akselen slurer. Begge teknikker gir trekkraft til for- eller bakaksel etter behov.

Range Rover, Mitsubishi og Nissan er blant de store 4WD som har moderne, elastisk kraftoverføring, du ser de sistnevntes i ny Pajero og ny Patrol. Patrol er et tungt, stort kjøretøy som full av seter koster godt over en halv million, takket være særnorske skatteregler. Tar du ut setene har du en god, toseters varevogn. Dette er tilfelle for mange av de store 4WD'ene på det norske markedet.

HK eller moment?

Åtte av de ni 4WD-ene vi prøvekjørte hadde store direkteinnsprøytede, turbomatede, ladeluftkjølte dieselmotorer. I slike komprimeres innsugningsluften i en avgassdrevet miniturbin/kompressor før den stappes inn i motoren. Kjølingen skjer i en varmeveksler mellom turbo og dieselmotor, og gjør at enda mer luft - dvs. mer oksygen til forbrenningen - kommer til forbrenningsrommet.

Slagvolumet i testbilenes motorer lå stort sett mellom to og en halv og tre liter. I overensstemmelse med dagens norm for diesel-litereffekt lå de fleste på 130 til 180 hk/90 til 130 kW. Langt viktigere er imidlertid motorens evne til å dreie hjulene rundt, altså dreiemomentet. Biler med moment over 250 Nm gikk vesentlig bedre i terreng enn de andre. Tenk på dette før du bestemmer deg.

Valgets kvaler

Med andre ord: Trenger du først og fremst fremkommelighet, men kan tåle at bilen til dels er spartansk og/eller gammelmodiger Defender og Gallopper tingen.

Trenger du større plass og mer komfort og en god del fremkommelighet, kjøper du for eksempel Landcruiser, Pajero eller Patrol.

Skal du virkelig fleske til å skape stor misunnelse der du bor, er en diger 800.000 kroners Range Rover tingen.

Om du stort sett kjører på vei, med enkelte unntak, kan en amerikaner gjøre nytten: Chevrolet Tahoe. Med ny kraftoverføring er bilen nå mer lettkjørt utenfor vei, samtidig som komfortnivået fortsatt er der. Men det blir fort litt deigete, på veier der svinger og dumper kombineres. Bilen er dessuten temmelig følsom for langsgående slitasjespor i veibanen.