Øysamfunn blir landfast

Europas lengste undersjøiske veitunnel, Bømlafjordtunnelen på 7931 meter mellom Føyno og Sveio, ble åpnet i romjula uten noe større festivitas.

Hele tunnelen har tre kjørefelt. Åpningen førte til at det er mulig å kjøre den første store parsellen i prosjektet mellom Stord og Sveio. Hele forbindelsen mellom Bømlo, Stord og Fitjar blir etter planen ferjefri i april i år med tre bruer og en tunnel. Da er et av de største veiprosjektene i landet for tiden ferdig.

Tidlig åpning

Prislappen var på 1340 millioner 1999-kroner etter Stortingsvedtaket i 1966. Nå er kostnadsoverslaget justert til 1814 millioner 2000-kroner. Men god fremdrift førte til at stamvegen EV 39 over Stord ble åpnet et halvår tidligere enn planlagt.

Fire ferjesamband mellom Bømlo, Stord og Sveio blir lagt ned når Trekantsambandet åpner. Prosjektet inneholder to store hengebruer. Stordabrua er på 1077 meter med et hovedspenn på 677 meter. Bømlabrua er 998 meter lang. I tillegg kommer Spissøybrua mellom Bømlo og Spissøy på 282 meter.

Del av stamveien

Dette veiprosjektet blir en viktig del av Kyststamveien og binder sammen Sunnhordland og Nord-Rogaland. Anleggsstart var våren 1997. Statens vegvesen Hordaland står for utbyggingen, som dels skal finansieres med bompenger. Sunnhordland bru- og tunnelselskap står for finansiering og innkreving av bompenger.