FØLGERE PÅ FACEBOOK: Ved å følge Teknisk Ukeblad på Facebook, får leserne med seg flere nyheter. (Bilde: Montasje)

Over 8000 følger Teknisk Ukeblad på Facebook

  • t2

Fakta om Facebook

  • Facebook har ca 800 millioner brukere worldwide, og regner med å bikke 1 milliard i september 2012.
  • I Norge bruker 2,6 millioner mennesker Facebook jevnlig. Mer enn 50 prosent er inne hver dag.
  • Størst prosentvis økning er det i aldersgruppen 60+. 164.000 nordmenn over 60 år er nå på Facebook.
  • Den norske gjennomsnittsbrukeren har 130 venner, og er koblet til 80 firmaer, grupper eller events.
  • 33 prosent av alle poster kommer fra mobiltelefoner.
  • 48 prosent av alle i aldersgruppen 18-34 sjekker Facebook med én gang de våkner, 28 prosent før de går ut av senga.

Kilder: facebook.com , synlighet.no, danzarrella.com,

Noe av det unike ved tu.no er det høye faglige nivået på lesernes kommentarer.

Vi treffer høyt utdannende, faglig oppdaterte og engasjerte mennesker som beriker journalistenes saker med ny innsikt, alternative perspektiver og merinformasjon.

Dette har tu.nos lesere lenge hatt glede av i artikkelkommentarene. Etter hvert er også en annen arena blitt veldig viktig for meningsutveksling, nemlig Teknisk Ukeblads side på Facebook.

Høyt diskusjonsnivå

Teknisk Ukeblad og tu.no har vært på Facebook i flere år, men de siste månedene har aktiviteten virkelig skutt fart. Visst finnes det mange norske nettsteder med flere følgere enn 8000, men for TU-redaksjonen forteller den økende responsen også om økende viktighet ved å være skikkelig til stede på Facebook.

Antall følgere er én ting. Enda viktigere er aktivitetsnivået hos dem som er med.

Teknisk Ukeblads Facebook-side scorer veldig høyt på «snakker om»-indeksen, noe som viser at følgerne aktivt debatterer og deler sakene vi omtaler. Les mer om hvordan aktiviteten rangeres i artikkelen «Derfor ser du ikke alle oppdateringer på Facebook» .

Annenhver nordmann på Facebook

For deg som følger er fordelene opplagt: Du får nyhetene fra tu.no løpende inn i nyhetsstrømmen din, og holder deg på den måten oppdatert både på nyheter og debatter.

For tu.no som avsender handler det om å treffe leserne der de er.

2,6 millioner nordmenn er aktive på Facebook, og halvparten av dem logger seg daglig på. Vi må erkjenne at en god andel av TUs lesere er oftere inne på Facebook enn på tu.no.

Ved å være aktivt til stede på Facebook i tillegg til på tu.no, får vi spredd de nyhetene vi mener er viktige til mange flere.

Dessuten: Når 8000 følger oss, vet vi samtidig at disse til sammen har 1,3 millioner unike Facebook-venner, som de potensielt kan dele interessante artikler og debatter med.

Viktige meninger

SNAKKER OM: Snakker om/talking about this er et hot or not-barometer for bedriftssider. Tallet 291 forteller at Teknisk Ukeblad har aktive lesere.
SNAKKER OM: Snakker om/talking about this er et hot or not-barometer for bedriftssider. Tallet 291 forteller at Teknisk Ukeblad har aktive lesere. Screenshot
Lesernes meninger er viktige for tu.no, og vi skal i tiden framover forsøke å skape et enda bedre miljø for debatt, både på tu.no og på vår Facebook-side.

Hvis du har noen innspill på hvordan meningsstoffet kan bli enda bedre ivaretatt og presentert, setter vi stor pris på dine innspill i kommentarfeltet.

Inntil videre sier vi takk for følget!









Les også:

Oppdater Facebook før klokka 09.00

Test: Lydfiler vs CD