Selve stålbrua løftes inn i to seksjoner på 80 og 40 tonn, og deretter legges 400 tonn betongelementer over stålet. Operasjonen krever at Østensjøveien stenges i over en uke, forteller Spoveien i en pressemelding.
![Med ny Bryn bru på plass får Østensjøbanen god kurvatur inn mot nye Hellerudtunnelen, slik at farten kan øke merkbart. <i>Foto: Sporveien / Aas-Jakobsen Vianova nettverket</i>](https://images.gfx.no/290x/2755/2755993/Bryn%2520bru%25202.jpg)
– Dette er et byggesett i stor skala. Siden vi må tilpasse oss T-bane- og togtrafikken, blir det knapp tid til selve løfteoperasjonene, sier Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen.
![Nordcad AS](https://images.gfx.no/80x/2868/2868769/Nordcad%2520Logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy167,cw2000,ch667,2000x/2868/2868767/Bilde_Impedans-og-refleksjoner_new.jpg)
Natt til mandag 6. februar setter han mannskapene i gang med innheisingen av ny Bryn bru. Østensjøveien stenges for biltrafikk når to store kraner rigges opp på sør- og nordsiden av brua.
– Etter at den 100 år gamle Bryn bru ble revet i oktober, har vi forberedt oss til denne løfteoperasjonen. Fire gamle brufundamenter er revet, og nye søyler og nytt landkar er bygget på hver sin side av elva. Alt er klart for å løfte inn bru for de neste 100 år med T-banetrafikk, sier han.
![Seksjon 1 av brua går fra søylene i midten ut til nybygd landkar til høyre. Seksjon 2 monteres på landkar til venstre og på søylene i midten. Til slutt legges 400 tonn med prefabrikerte betongelementer oppå stålet. <i>Foto: Sporveien / Aas-Jakobsen Vianova nettverket</i>](https://images.gfx.no/580x/2755/2755976/Illustrasjon_brua.png)
Siden det ikke kan gå T-bane på Lambertseterbanen og togtrafikk på Hovedbanen under brua mens løftearbeidene pågår, har Sporveien få timer til rådighet for selve innheisingen av Bryn bru.
![Henning Johnsen er prosjektleder for Østensjøbaneprosjektet til Sporveien. <i>Foto: Sporveien AS</i>](https://images.gfx.no/290x/2755/2755975/Henning_Johnsen.jpg)
Mellom kl. 01.45 og 04.00 natt til onsdag 8. februar løftes seksjon 1 av brua inn, og samme tidspunkt natt til torsdag 9. februar heises seksjon 2 inn. I disse timene er det ingen T-bane- eller togtrafikk.
Kranene tar stor plass, og Østensjøveien blir stengt hele uke 6 og mandag i uke 7 mens arbeidene pågår – frem til tirsdag morgen 14. februar. Det bør bilistene merke seg, så vi unngår for mye frustrasjon, understreker Sporveiens prosjektleder:
– Natt til torsdag må vi i tillegg stenge Nils Hansens vei og Brynsengfaret, så det generelle rådet neste uke er å unngå å kjøre i området, sier Johnsen.
Helg med buss for bane
Helgen 11.-12. februar skjer den siste store operasjonen, med innløfting av flere 20 tonn tunge betongelementer. Når den siste T-banen er kjørt forbi klokken 02 natt til søndag, løftes og monteres elementene suksessivt fra hver sin side på brua.
Denne jobben krever at T-banen ikke kjører, og det blir buss for bane søndag 12. februar. Passasjerer finner oppdatert reiseinformasjon hos Ruter og i Ruter-appen.
– Byggingen av nye Bryn bru er det første av tre større aktiviteter for fornyelsen av Østensjøbanen i prosjektet. Vi er også godt i gang med bygging av ny T-banebru lenger borte i Østensjøveien, og med byggingen av nye Hellerudtunnelen. Så langt har vi klart å holde tidsskjema, med mål om at alt skal stå klart som planlagt i september i år. Da er strekningen Brynseng-Hellerud blitt ny, og T-banen vil kunne øke farten mellom stasjonene, forteller Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen.
![De to søylene som skal bære nye Bryn bru over Alnaelva og Hovedbanen har reist seg de siste månedene. <i>Foto: Sporveien AS</i>](https://images.gfx.no/580x/2755/2755992/IMG_1072.jpg)