LITEN: Opp mot en av DFDS' ferger blir den liten, selv om lekteren skal kunne håndtere alt snøfallet i Oslo. (Bilde: Håkon Jacobsen)
ARBEID GJENSTÅR: I de kommende ukene skal NCCs folk montere maskineri og utstyr som er nødvendig. (Bilde: Håkon Jacobsen)
SENKES: Den rustbrune lekteren som den grå snøsmeltelekteren nå står på skal senkes. Når den grå lekteren flyter trekkes transportlekteren bort og slepes tilbake til Polen. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Oslos snøredning er på plass

  • Bygg

Oslo kommune har tegnet kontrakt med NCC om at selskapet leverer en lekter spesialutstyrt for å smelte snø, og fjerne all forurensing før vannet pumpes rett ut i Oslofjorden.

Les mer: Oslosnøen går rett i havet

Klare i desember

Lekteren er produsert i Polen, og tidligere denne uken ankom den Revierkaia i Oslo.

– Nå skal vi montere maskiner, og i desember er vi klare til testing og justeringer, forteller sjefingeniør Terje Myrhaug hos NCC.

Det er Myrhaug som både hadde ideen til å smelte snøen ved hjelp av sjøvann og som utviklet lekteren.

RENSER: Lekteren er utstyrt med en rekke kamre. De groveste gjenstandene tas ut allerede idet snøen dumpes gjennom en rist og ned i lekteren. Deretter blir snøen knust, blandet med vann og gjennom forskjellige prosesser blir all forurensing fjernet før snøen pumpes ut i sjøen som rent vann. Håkon Jacobsen

Energi fra havet

Energien til smeltingen tas fra sjøvannet, tilført elektrisitet brukes kun til å drifte de forskjellige renseprosessene som er montert på lekteren.

Kontrakten med Oslo kommune er på rundt 150 millioner.

Mindre kjøring

I dag har Oslo to deponier for snø som fjernes fra gater og fortau. Det har i de siste vintrene vist seg å være altfor lite.

Det nye anlegget vil i tillegg til at forurensninger fjernes effektivt også spare mye kjøring.