Økt behov for smarte og intelligente transportsystemer (ITS) og smartere mobilitet. Nasjonal transportplan legger vekt på raskere implementering av slike systemer. Samtidig gir en markant økning i investeringer innen vei og bane behov flere fagfolk med relevant kompetanse.
Det er bakgrunnen for at Konnekt, Nasjonalt kompetansesenter for samferdsel, og Institutt for bygg- og energiteknikk ved OsloMet, sammen har utviklet to nye studieretninger innen infrastruktur på bachelor – og masterprogramnivå.
De nye studieretningene som tilbys studentene fra høsten 2022 vil bidra til å dekke behovet for ingeniører og sivilingeniører i samferdselssektoren i årene som kommer.
![Ingeniørstudentene Amalie Seime (23), Anea Jore (23) og Jenny Lilleøren (22), studerer energi og miljø i bygg ved Oslomet.](https://images.gfx.no/130x87/2841/2841902/NTB_bRNatFLDWKw.jpg)
Disse ingeniørstudentene går mot strømmen
![Fra signeringen av avtalen mellom Konnekt og OsloMet. Fra venstre dekan Carl Christian Thodesen, førsteamanuensis Jian Dai, instituttleder Hallgrim Hjelmbrekke, leder i Konnekt, Abdul Basit Mohammad og fagsjef – vei i Konnekt, Morten Hafting. <i>Foto: Olav-Johan Øye, OsloMet.</i>](https://images.gfx.no/580x/2709/2709260/bb688919-d875-4b27-a17d-147650a52f5f.jpg)
Samarbeid med samferdselssektoren
Samarbeidet mellom Konnekt og OsloMet har også til hensikt å øke interessen for profesjonsnær ingeniørutdanning innenfor infrastruktur.
– Konnekt og Institutt for bygg- og energiteknikk har samarbeidet med næringsliv og offentlig forvaltning om å utvikle de to nye studieretningene på bachelor og masternivå, sier instituttleder Hallgrim Hjelmbrekke.
– Innhold og sammensetning av emner er derfor spesialtilpasset markedets uttalte behov.
Konnekt bidrar med økonomisk støtte til to midlertidige gaveprofessorater. De bidrar også med prosjektmidler, og vil fasilitere ytterligere samarbeid med bransjen.
Markedsførings- og eksponeringsarrangementer
Konnekt og OsloMet skal samarbeide om prosjekter i utdanningen som bidrar til bevisstgjøring, studentengasjement og internasjonalt samarbeid.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
Dette kan dreie seg om markedsførings- og eksponeringsarrangementer for å skape interesse for studiene og fagmiljøene.
Samarbeid med andre universiteter og transportsektoren er også aktuelt, for å bygge opp faglig kapasitet og øke arbeidslivsrelevans i utdanningen.
Dette kan gjøres gjennom studentprosjekter i samarbeid med arbeidslivet, faglige seminarer, workshops og forelesninger, og invitere eksperter innen transportinfrastruktur fra akademia og industri. Faglige framskritt og anvendte smarte teknologier vil stå i fokus.
![Zero-leder Sigrun Gjerløw Aasland blir ny statssekretær for klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap). Her fra lanseringen av Zerorapporten i april.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838787/53677769484_66f0978aa9_o.jpg)
Zero-lederen blir statssekretær
Økt studentengasjement
For å bidra til aktive og engasjerte utdanningsmiljø og bedre læringsopplevelse, vil OsloMet og Konnekt også i prøve å øke studentengasjementet ved å gi studentene mulighet til å gjennomføre studentprosjekter hos aktørene i bransjen.
Studentene oppfordres til å foreslå egne prosjekter for å utdype læringen og møte behovet fra samfunnet. OsloMet og Konnekt vil arbeide for å øke samarbeidet mellom studentene og næringen.
Studentutveksling og samarbeidsprosjekter med arbeidsgivere og andre universiteter oppmuntres det også til, og ekskursjoner for å komplettere og styrke studiene.
Internasjonalt samarbeid
Et annet mål er å etablere partnerskap med verdensledende institusjoner innen høyere utdanning, for å utvikle forskningsbaserte emner og akselerere internasjonaliseringen med tanke på å møte etterspørselen etter kompetente fagfolk som kan ha en global visjon.
Vitenskapelig ansatte og studenter skal oppfordres til å reise på utveksling, organisere felles forelesningsrekker, sommerskole, co-veiledning av studenter, og å utvikle felles forslag til nasjonal og internasjonal finansiering.
![tter signeringen av avtalen mellom Konnekt og OsloMet: Fra venstre instituttleder Hallgrim Hjelmbrekke, fagsjef – vei i Konnekt, Morten Hafting, leder i Konnekt, Abdul Basit Mohammad, dekan Carl Christian Thodesen og førsteamanuensis Jian Dai.](https://images.gfx.no/580x/2709/2709262/4e4c88e1-d639-476c-8823-a84b5ddd2cf2.jpg)
![Professor Jon Samseth ved Oslo Met er overbevist om at sivile skip vil få kjernekraftreaktorer om bord, men 2030 er for tidlig.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843215/Nuproship_NTNU%2520(24).jpg)
Tror ikke på kjernekraft på skip i 2030: – Litt vel optimistisk