PÅ KJØPERN: Terje Mjøs har vært rask på avtrekkern og har kjøpt opp flere selskaper det siste året. Det har utvilsomt lønt seg... (Bilde: Morten Brun/ErgoGroup)

Oppkjøp ga rekordomsetning

  • datatele

Administrerende direktør Terje Mjøs kan vise til en solid vekst for ErgoGroup.

Oppkjøpene av Allianse og SYSteam har har ført til nesten en dobling av inntektene.

Går så det hyler i svingene

Konsernet økte driftsinntektene med 557 millioner kroner i første kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette innebærer en omsetningsvekst på 72 prosent.

I samme periode økte ErgoGroups driftsresultat (EBITA) til 49 millioner kroner.

Fem prosent organisk vekst

- Med over en halv milliard i omsetningsøkning i første kvartal, må vi kunne si oss godt fornøyd med veksten i ErgoGroup. Spesielt når vi opprettholder lønnsomheten, til tross for uønskede kvalitetskostnader og risikoavsetninger. Vi kan også vise til en stabil organisk vekst på fem prosent, sier Mjøs.

Kontraktskø

Ordreinngangen i Norge økte til 535 millioner kroner i første kvartal, mot 385 millioner kroner i samme kvartal i 2006.

En rekke viktige kontrakter ble signert med blant annet:

  • NAV
  • Mattilsynet
  • Norsk Tipping
  • Optimera
  • Lindorff

I den nordiske virksomheten er det inngått avtaler med:

  • Luleå Tekniske Universitet
  • Fuji Autotech
  • Menigo Foodservices

Bra på tjenester

ErgoGroup presenterer for første gang i første kvartal 2007 resultater på segmentnivå.

Segmentene i tjenestedimensjonen er Drift & infrastrukturtjenester og Løsninger & applikasjonstjenester. Begge segmenter viser solid omsetningsøkning.

Sterk på applikasjoner

Særlig sterk er veksten innen Løsninger & applikasjonstjenester som øker med 116 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Veksten er tett knyttet til kjøpene av Allianse og SYSteam som begge leverte en stor andel løsninger og applikasjonstjenester.

ErgoGroups nordiske virksomhet, det vil si selskapene SYSteam, ErgoGroup AB og TransWare, kan vise til god vekst og et solid driftsresultat.

Redusert sårbarhet

Postens prosentvise andel av ErgoGroups omsetning er redusert med 8 prosentpoeng fra forrige kvartal, og utgjør i første kvartal om lag 15 prosent av ErgoGroups totale omsetning. Veksten mot kunder utenfor Posten Norge AS er på 100 prosent, hvorav 6,4 er organisk vekst.