Strandlykkja i forgrunnen er det sørlige endepunktet for strekningen som er utlyst. (Bilde: Statens vegvesen)

Oppdrag nr. to på Fellesprosjektet har gått ut

Fellesprosjektet er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket. Det omfatter strekningen Minnesund-Labbdalen på E 6 og Langset-Kleverud på Dovrebanen.

Entreprenørarbeidet er delt i tre store entrepriser. Den siste som er utlyst gjelder den nordligste strekningen, som omfatter E 6 mellom Strandlykkja og Labbdalen og Dovrebanen mellom Strandlykkja og Kleverud. Strekningen ligger i Stange kommune i Hedmark. Prosjekteringen er utført av Cowi.

Årsaken til at vegstrekningen er dobbelt så lang som jernbanestrekningen, er at den framtidige traséen for Dovrebanen nord for Kleverud ikke er fastsatt.





Delvis på ny trasé

Entreprisen omfatter alt arbeid på E 6 bortsett fra elektro og SRO. Den 650 meter lange Espatunnelen inngår i strekningen. Som de fleste andre fire-feltstunneler har den to løp. Betongkonstruksjoner utgjør til sammen 230 meter av de to løpene. For øvrig inngår det 12 konstruksjoner.

På ca. halvparten av strekningen får E 6 helt ny trasé. På den andre halvparten vil nåværende E 6 inngå som ny sørgående kjørebane, men traséen vil bi justert både i horisontal- og vertikalplanet

På Dovrebanen skal bare utføres grunnarbeid. Det betyr at arbeid med skinnegang, kontaktledning og alle andre jernbanetekniske anlegg settes ut på egne entrepriser. 5 konstruksjoner inngår i jernbanestrekningen.





1,93 millioner kbm

Til sammen 11,4 km lokalveger og gang/sykkelveger inngår også i entreprisen. Dessuten skal det etableres 4,4 km turveg langs Mjøsa.

Masseuttakene er betydelige. Ikke mindre enn 1,93 millioner kbm skal sprenges ut fra skjæringene. Ytterligere 112 000 kbm skal sprenges i Espatunnelen.

418 000 kbm løsmasser tas fra skjæringer, og 278 000 kbm løsmasser skal fjernes fra Mjøsa i forbindelse med legging av nye fyllinger.

Byggeherren vil ikke bare vurdere pris når entreprenør skal velges. HMS, gjennomføring og organisering vil også bli vurdert.