SVAK FARGE: Så gul er marmoren på gulvet inne i Operahuset. (Bilde: Joachim Seehusen)
IKKE OVERRASKET: ¿ Da arkitektene krevde hvit stein har man faktisk ekskludert alle gode bygningsmaterialer, sier geologiprofessor Elin Roaldset ved Universitetet i Oslo. (Bilde: Joachim Seehusen)
LITE SYNLIG: Man må tett på for å se det gule i marmoren. (Bilde: Joachim Seehusen)
NÆRBILDE: Carrara-marmoren har en svak gultone enkelte steder inne i Operaen. (Bilde: Joachim Seehusen)
NÆRBILDE: Carrara-marmoren har en svak gultone enkelte steder inne i Operaen. (Bilde: Joachim Seehusen)

Operaen: Knapt synlig gulfarge

  • Bygg

Carrara-marmoren kom ut som det gunstigste valget i en matrise der både pris måtte tillegges størst vekt, i tillegg til tekniske egenskaper, estetisk kvalitet og forhold knyttet til leverandøren.

– Carrara-marmoren har ikke spesielt høy teknisk kvalitet, men den har høy estetisk kvalitet, sier prosjektdirektør Roar Bjordal i Statsbygg.

Ikke imponert

Geologiprofessor Elen Roaldset ved Universitetet i Oslo går lenger:

– Da arkitektene krevde hvit stein har man faktisk ekskludert alle gode bygningsmaterialer. Roaldset har vært med på å kvalitetssikre undersøkelsene som ble gjort i forkant av steinvalget, og hun kjenner prosessen og de forskjellige kvalitetene godt.

Dette kom frem da Statsbygg kalte inn til en pressekonferanse for å gi sin versjon av steinvalget, og dramatikken rundt steinene som antar en gulaktig farge.

40 prosent kvalitet

– Var det arkitektenes valg av hvit farge som umuliggjorde valget av den teknisk sett beste kvaliteten?

– Nei, det var ikke bare arkitektene, kostnader skulle også telle med. Kostnader var vel så førende som arkitektene. Da vi tilla kvalitet 40 prosent i en vurdering var dette det høyeste vi kunne gå, sier Bjordal. Han legger til:

– Hvis vi hadde lagt hele vekten på kvalitet ville vi valgt en annen stein, men det kunne vi ikke.

Knapt synlig

Det er ingen tvil om at det er en misfarging, men veldig kraftig er den ikke. Da pressen ble tatt med for å beskue den gule marmoren viste det seg raskt at man nok måtte ha usedvanlig godt syn, i tillegg til å være mer en gjennomsnittlig interessert i fargesjatteringer for i det hele tatt å se noe.

– Vi har allerede fjernet noe, sier Bjordal. – Men vi vet ikke om det dukker opp mer ettersom finérplatene blir fjernet, og vi vil finne de beste måtene å håndtere dette på, også på lang sikt.