IT

Opera inntar appenes verden

PLANET OF THE APPS: Opera Software spiser seg oppover listen over  verdens største mobil-app-forhandlere, riktignok godt etter de to store: Apples App Store og Googles Android Market.
PLANET OF THE APPS: Opera Software spiser seg oppover listen over verdens største mobil-app-forhandlere, riktignok godt etter de to store: Apples App Store og Googles Android Market. Bilde: Illustrasjon: Stein Jarle Olsen
Leif Hamnes
22. sep. 2011 - 08:15
Vis mer

Norske it-selskaper blir gode, men ikke store. Innen de rekker dét blir de kjøpt opp, slik vi har sett med blant andre Tandberg (Cisco), Trolltech (Nokia) og Fast (Microsoft).

Mange har gjennom årene spurt seg hvor lenge Opera Software skal være unntaket fra regelen.

– Jeg besøkte Bangalore nylig, og lokale medier spurte om vi var kommet for å outsource utviklingen til India. Jeg svarte at vi utvikler i Nord- og Sentral-Europa, for å selge og levere it-tjenester til India. Vi nærmer oss 200 millioner brukere, og kjøper oss nå oppover for å benytte oss av det, sier produktdirektør Christen Krogh i Opera.

Mot strømmen

Opera inntok oppkjøperrollen da de i fjor kjøpte det amerikanske mobilannonseringsselskapet AdMarvel samt webmail-tilbyderen FastMail.fm.

I mars åpnet Opera Mobile Store, og med denne ukas oppkjøp av Handster (se fakta) – den per i dag største uavhengige app-butikken i verden – er det offisielt:

Opera blir et hår i suppa for gigantene Apple og Google på et av de mest lukrative områdene: Salg av mobilapplikasjoner – eller apper, som de fleste nå kaller det.

– I glasskula ser vi HTML5-apps og pakketterte web-apps i tillegg til såkalte native apps (installert på mobilen som i dag, journ.anm.). Vi ønsker kontroll over denne verdikjeden i våre kanaler, sier Krogh.

Proprietære universer

World Wide Web fylte nylig 20 år, men jubileumsomtalene bar i flere tilfeller like mye preg av nekrologer.

Grunnen? At lukkede nett-universer som Facebook, Google (riktignok ikke like ekstremt) og ikke minst mobilapplikasjoner er i ferd med å fortrenge den tradisjonelle bruken av nettet.

Når nå også Opera, som med CSS-«patriark» Håkon Wium Lie i spissen har stått på barrikadene for åpenhet og standardisering, inntar app-universet, har det gitt enkelte hevede øyebryn.

It-guru Gisle Hannemyr tror ikke det er snakk om noe knefall for utviklingen.

– Så lenge Wium Lie er teknologidirektør, vil webstandarder fortsatt være en kjernestrategi. Men at de diversifiserer seg mot et veldig viktig marked, tror jeg nok er tilfelle. Dette er ikke dumt av Opera, sier Hannemyr.

Håper på Opera

Men nettet er under endring, slår Hannemyr fast.

– Selv om eksempelvis Facebook bruker webens infrastruktur, har mange sluttet å bruke www. Facebook er deres univers. På mobile plattformer er native apps, som ikke kjører webstandard-protokoller, i ferd med å overta. I stedet ser vi ymse API-er (API = Application Programming Interface, programmeringsgrensesnitt, journ.anm.), sier Hannemyr.

Han håper Opera har langsiktige hensikter.

– Det er kun spekulasjon fra min side. Men det kan hende at Opera, med sin tradisjon, håper å bidra til å standardisere API-er i app-universet om de oppnår en sterk posisjon, sier Hannemyr.

En fot innafor

Mye tyder på at Opera tenker nettopp slik.

– Vi distribuerer standardweben til alle verdens hjørner. Men apper er kommet for å bli, dette er relevant. Og vi tror at Opera, som en aktør som er opptatt av standarder og åpenhet, er i en særposisjon til å utvikle dette i tråd med åpne webstandarder. Vi er «the good guys», lover Christen Krogh.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.