Opera har kjøpt seg inn i et amerikansk annonseselskap som spesialiserer seg på mobile videoannonser.

OPERA & ADCOLONY

Opera gjør digert oppkjøp av amerikansk selskap

Til tross for at annonseselskapet avviste oppkjøpsspekulasjoner for bare 12 dager siden.

En pressemelding fra Opera bekrefter at de har kjøpt annonseselskapet AdColony opp for 75 millioner dollar kontant og med potensiell earn-out-betaling på opp mot 275 millioner dollar.

Til sammen kan avtalen dermed være verdt opp mot 350 millioner dollar, godt over 2 milliarder norske kroner.

– AdColony er en naturlig tilpasning for Opera og vårt datterselskap innen mobilannonsering, Opera Mediaworks. Dette oppkjøpet vil styrke våre tjenester med en robust spesialisering rundt mobil video - det raskest voksende segmentet innenfor annonseindustrien for mobiltelefoner, sier administrerende direktør i Opera Software Lars Boilesen i Operas pressemelding.

Les også: Microsoft lanserer Android-mobil

Avviste før bekreftelse

Den 12. juni gikk annonseselskapet AdColony ut i et blogginnlegg for å avvise påstander fra TechCrunch om at de var i ferd med å bli kjøpt opp av den norske nettlesergiganten Opera:

– Vi ble smigret av TechCrunchs spekulative artikkel fordi, som alle selskap som gjør det så bra som oss, så er spørsmålet i alles tanker "Hva blir det neste?" og "Er dere til salgs?" skriver Adcolony i blogginnlegget.

Det kan se ut som at spekulasjonene ikke var helt på jordet likevel, for 12 dager senere, går AdColony ut med et blogginnlegg som bærer tittelen "AdColony + Opera".

Oppkjøpet er ifølge AdColony ventet å være fullbyrdet i løpet av tredje kvartal i 2014.

Les også:

Opera Max skal halvere dataforbruket på mobilen

Minitest av Opera Mobile 10 beta