Opel hadde bare fire beskjedne nyheter:
En tidligere vist Zafira som nå kan leveres med gassdrift, Vectra og Signum har nye fjes, Astra finnes nå som kupekabriolet, og Vectra har fått en sportstrimmet V6.
Hvordor ikke diesel?
Det er rart de ikke gjør større nummer av sine fine dieselmotorer. Den nå nedlagte GM-Fiat Powertrain Ltd bygget i 2003-2004 videre på tidligere Fiat- og Alfapatenter og kom opp med fine, multi-injiserte 1,9 liters turbodieselmotorer.
Disse får du nå i sportssedanen Saab 9.3, i Astra og i Vectra. Prøvekjør en!
Metan
Zafira CNG går som navnet sier på komprimert naturgass (metan) og er GM Europas miljøalibi. For hvor skal du få gassen fra? Her i landet finnes bare et svært lite antall fyllesteder.
Dette kommer av at verken drivstoffselskap eller myndigheter her i landet til nå har prioritert denne fine energibæreren. Fordelen med gass er det svært høye brennverdien; formelen CH 4 gjør jo at det er veldig mye hydrogen i molekylet. Og det er som du ser svært lite karbon i forhold til det som gir fresen. Lavere karbondioksidutslipp pr kW er resultatet.
Toppløs
Astra kupekabriolet har et ståltak som foldes pent sammen elektrohydraulisk, og legges under hatthyllen omtrent som i VW Eos . Vectra og Signum har fått det fabrikken kaller ”en karakteristisk Opelfront”, hvilket i så fall kanskje var påtide.
Vectra med 2,8 liters turbomatet V6 på 160 kW/225 hk er det vel ikke mye å nevne, med de avgiftsreglene vi har. Dessuten er det jo begrenset hvor mye du kam ta ut av kilowatt på våre veier. Hvilket jo også kan sies om landets alle Porsche’r, store BMW’er og så videre – inkl. en liten mobilselskaps-Koeingsegg.