NYHETSBREV

Ønsker subsea standardisering velkommen

Lavere kostnader, bedre kvalitet og en enklere hverdag er noen av gevinstene leverandørene ser ved felles operatørstandard for subsea elektro.

Hilde Kari Nylund
19. sep. 2014 - 07:00

Statoils initiativ til å få på plass en felles operatørstandard blir godt mottatt av leverandørene.

Les: Statoil vil ha standardisering

– Vår utfordring er at hvert oljeselskap har egne krav, så vi setter veldig pris på initiativet for å lage en felles standard, sier teknisk ansvarlig for undervanns elektrisk kraft Svend Erik Rocke i GE Oil & Gas. Det å møte ulike krav fra mange ulike kunder blir dyrt for leverandør – og kunde.

Leverandørene kan enten lage et produkt som dekker alle krav, eller lage produkter spesialtilpasset det enkelte selskapet. Begge alternativene blir kostbare, påpeker Rocke.

Enklere hverdag

Truls Normann er sjefingeniør for subsea kraftforsyning i Aker Solutions, og er også positiv til en felles operatørstandard.

– Vi har mange forskjellige kunder, så det vil gjøre hverdagen vår mye enklere fra design og konsept til leveranser, mener han.

Det kan spare mye tid på avklaringer og gi raskere løsninger fra underleverandører som tilfredsstiller kravene.

– Samtidig er det viktig at kravene ikke blir så kompliserte og omfattende at de drar opp kostnader og leveringstid, understreker Normann.

Les om: Til topps på havbunnen

Unødvendige krav

Den bekymringen deler Rocke, som mener det kan bety at leverandørene må designe og bygge for kvalifikasjonstesting, ikke for faktisk bruk.

– Vi produsenter har fått lov til å komme med innspill i det pågående arbeidet, og det er positivt, understreker han.

Rocke er opptatt av at det finnes forskjellige tekniske løsninger for elektriske undervannskoblere (konnektorer), spesielt «wet mate»-koblere som kan kobles under vann.

– Standarden åpner for flere løsninger, og det er tester som ikke umiddelbart er gyldige for alle tekniske løsninger, opplyser Rocke.

Les også: Forenkler utskifting og oppgradering offshore

Grensesnitt en utfordring

Også hos Siemens blir arbeidet for standardisering ønsket velkommen.

– Standardisering gir bedre løsninger, bedre kvalitet og det blir billigere for våre kunder, fastslår Roy Skogsrud, senior vice president i Siemens Energy Oil & Gas Solutions.

Standardisering kan også gi kundene frihet til å integrere produkter og systemer fra flere leverandører i en og samme installasjon.

– Grensesnittene er erfaringsmessig den største kilden til problemer, kostnader og konflikter. Så grensesnitt og kommunikasjon er egentlig det viktigste i standardiseringsarbeidet, mener Skogsrud, men legger til at Siemens også er opptatt av subsea kraftsystemer og konnektorer.

Les om: Hyllevarer til havbunnen?

Steinar Midttveit, fagleder subsea elektro i Statoil, leder et arbeid for å standardisere subsea konnektorer. Han mener det vil gjøre verden enklere for både kunder og leverandører.
Steinar Midttveit, fagleder subsea elektro i Statoil, leder et arbeid for å standardisere subsea konnektorer. Han mener det vil gjøre verden enklere for både kunder og leverandører.

Kompromisser

Det er ikke opplagt å enes om felles krav fra de sju operatørene som jobber med standardisering, bekrefter Steinar Midttveit, fagleder for Subsea elektro i Statoil.

– Vi har vært litt uenige i gruppen, så det blir noen kompromisser, sier han. Selv om operatørene ender med en felles standard som ser omfattende ut, stopper ikke prosessen der.

– Når vi overlater dette til standardiseringsorganisasjonene, har hele industrien mulighet til å påvirke. Standardiseringskomiteene er ganske dominert av leverandørindustrien, og de vil tilpasse kravene hvis de blir for omfattende og fordyrende, mener Midttveit.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.