Ønsker dialog med entreprenørene for å løse ombyggingen av Tromsøtunnelene

-Vi ønsker å bli kjent med hva markedet kan tilby, sier prosjektleder for tunnelrehabilitering i Troms og Finnmark fylkeskommune, Geir Østvik.

HMS rådgiver tunnel, Monica Larssen, Brannvernleder tunnel, Nora Wang og seniorrådgiver Hilde Grimstad, alle ansatt i Troms og Finnmark fylkeskommune
HMS rådgiver tunnel, Monica Larssen, Brannvernleder tunnel, Nora Wang og seniorrådgiver Hilde Grimstad, alle ansatt i Troms og Finnmark fylkeskommune Foto: Thomas Schanche.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. mars 2022 - 10:56

Mange frykter trafikk-kaos i Tromsø når rehabiliteringen av tunnelsystemet under Tromsø sentrum starter opp. Fylkeskommunen ønsker å gjøre sitt ytterste i å få en optimal gjennomføring, og derfor inviterer samferdselsdivisjonen i Troms og Finnmark fylkeskommune til presentasjon av det omfattende prosjektet fredag 01. april kl. 12.00 på Clarion Hotel The Edge i Tromsø.

Stiftelsen European Green Table ønsker omkamp om elektrifisering av Melkøya. Christian Ringnes, Hans Geelmuyden og Trygve K. Norman er tre av initiativtakerne.
Les også

Ønsker omkamp: Christian Ringnes og Hans Geelmuyden kaster seg inn i Melkøya-debatten

Ønsker å skåne trafikkantene mest mulig

– Hensikten med presentasjonen er å forberede entreprenører på oppdragene som snart skal konkurranseutsettes. Like viktig for fylkeskommunen, er det å bli kjent med hva markedet kan tilby, forteller prosjektleder for tunnelrehabilitering i Troms og Finnmark fylkeskommune, Geir Østvik.

— Tromsøtunnelene er veldig viktige transportårer i byen. For å skåne trafikantene mest mulig, ønsker vi å holde tunnelene stengt i kortest mulig tidsrom. I en dialog med markedet håper vi å finne ut av hva entreprenørene mener er tilstrekkelig byggetid i prosjekt som dette, sier Østvik. Miljøaspektet i prosjektene vil også bli belyst, fortsetter prosjektlederen.

– Vi er veldig åpne for forslag

— Vi ønsker å hente inn informasjon om hva markedet kan tilby. Diskutere erfaringer entreprenørene har med miljøtiltak i anleggsarbeid. Høre om de har erfaringer fra fossilfrie anlegg og spørre om andelen elektriske maskiner i maskinparken. Vi er veldig åpne for forslag til tiltak som er mindre belastende for miljøet i anleggsperioden, sier Østvik.

Avdelingsleder for vegavdelingen i samferdselsetaten, Øyvind Strømseth, håper på godt oppmøte på markedsdialogen fra mulige tilbydere.

— Hovedgrunnen til at vi arrangerer markedsdialogen, er å lage en relevant og god konkurranse. Vi oppfordrer entreprenørene til å presentere seg selv på en-til-en-møter i etterkant av fylkeskommunens gjennomgang. Vi håper også flest mulig deltakere vil gi tilbakemeldinger på våre spørsmål i etterkant av markedsdialogen – i tillegg til forslag på tiltak om miljø og progresjon i prosjektene. Det mener vi vil gagne alle parter, sier Strømseth. 

Tilsammen fem tunnelstrekninger

 Troms og Finnmark fylkeskommune skal rehabilitere tunnelsystemet på Tromsøya for å tilfredsstille kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften.

Tunnelsystemet består av fem tunnelstrekninger som er sammenbundet ved tre rundkjøringer og et parkeringsanlegg.

Tunnelsystemet utgjør hovedferdselsåren på Tromsøya – og stenging av tunnelene vil medføre store utfordringer for trafikkavviklingen på øya. Det er de fylkeskommunale tunnelene som omfattes av dette prosjektet.

Den nye brua over Reisaelva i Nordreisa skal skyves på plass over elva når den er klar.
Les også

Denne brua skal først bygges på en fotballbane

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.