MARITIM

Slik fungerer leteaksjonen

Nå skal ubåten være tom for oksygen, alle mulige tiltak er satt inn.

Ubåten Titan forsvant etter et dykk til Titanvraket.
Ubåten Titan forsvant etter et dykk til Titanvraket. Foto: AP / NTB
Vilde AlstadVilde AlstadJournalist
22. juni 2023 - 10:50

Den amerikanske kystvakten har anslått at Titan, gikk tom for oksygen klokka 07.10 lokal tid, ifølge NBC. Det var rundt klokka 13.00 norsk tid.

Leteaksjonen pågår fortsatt tross for at man tror det er minimalt med oksygen i undervannsfartøyet. I følge Forsvaret er alle mulige tiltak er satt inn for å lokalisere og forsøke å finne ubåten Titan og mannskapet. 

Det ble anslått at fartøyet hadde 96 timer med oksygen da den startet sin ferd mot Titanic på søndag. 

Slik fungerer redningsaksjonen 

Espen Engebretsen, orgolskaptein ved Forsvarsmateriell skriver til TU at leteaksjonen har gått over til fase «SUBSUNK». «SUBSUNK» benyttes når man har en sikker indikasjon på at en har forulykket og ligger strandet på bunnen.

I denne fasen iverksettes alle mulige tiltak og man sender de enheter som er mulig for å lokalisere og forsøke å redde personellet.

Redningsetatene tror ikke det er mulig å finne noen av de savnende etter brukollapsen i live.
Les også

Søket innstilles: Seks savnede antas omkommet

Dersom ubåten er strandet på eller i nærheten av vraket til Titanic vil det kunne være vanskelig å skille vraket og undervannsfarekosten. Vraket ligger på 3800 meters dyp og det massive trykket kompliserer letingen.

For å finne ubåten blir det blant annet brukt Fjernstyrt undervannsfarkost (ROV) i søket. Ifølge Engebretsen har disse gode sonarer som i mye større grad kan få et godt bilde enn sonarer fra overflatesøk, som kan være utfordrende på slike dyp.

ROV'ene som benyttes så langt er begrenset ned til 3000 meter og man er avhengig av å få satt inn ROV'er som kan gå helt til 4000 meter for å få sikker lokalisering og kunne igangsette en eventuell redningsoperasjon, som er å heve undervannsfarkosten.

Bildet viser hvor det systematiske søket etter ubåten foregår. Bildet ble frigitt av den amerikanske kystvakten natt til torsdag. <i>Foto:  U.S. Coast Guard district 1</i>
Bildet viser hvor det systematiske søket etter ubåten foregår. Bildet ble frigitt av den amerikanske kystvakten natt til torsdag. Foto:  U.S. Coast Guard district 1

I tillegg blir det brukt fly som dropper lyttebøyer ned i havet. Bøyene kan fange opp eventuelle lydsignaler sendt fra ubåten. Dersom lyttebøyer har detektert støy og flere bøyer fanger opp den samme støyen kan de triangulere dette og få en relativt god posisjon på hvor det sendes ut fra.

Den amerikanske kystvakten skrev på Twitter onsdag morgen at de hadde oppdaget undervannslyder. Den amerikanske kystvakten har sagt at de ikke vet hva lydene er, men at de søker i området lydene ble oppdaget. 

Et annet hjelpemiddel som kan bli brukt er Autonomous Underwater Vehicles (AUV) som er undervannsdroner. Disse kan søke store områder detaljert og effektivt. Engebretsen sier at de ikke er kjent med om dette benyttes ennå.

Ulykkeshelikoptetert Sikorsky 92A ble funnet av Kystvakten på 220 meters dyp. Solstad-skipet Normand Ocean fikk heist det på dekk og fraktet til Haakonsvern. Skal fraktes til SHKs hangar på Lillestrøm for nærmere gransking.
Les også

Helikopterulykken: Har hentet ut data fra ferdsskriveren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.