Kontrollromet på Kristin-plattformen. (Bilde: Anders J Steensen)
INDUSTRIELT DATASPILL:Forskningssjef ved StatoilHydros forskningsavdeling i Trondheim, Knut-Olav Fjell tror industrien kan få stor glede av å bruke programvare for PC-spill. De fleste PC-spillere vil nok misunne Fjells tilgang til StatioHydros store visjonarium. (Bilde: StatoilHydro)

Oljevedlikehold som PC-spill

Spiller om mer olje

StatoilHydro har satt seg ambisiøse mål for hvor mye olje de skal få opp av feltene i Nordsjøen. For å klare det jobber en konstellasjon av selskaper sammen i det såkalte Tail-programmet som ser på hvordan alle muligheter innen drift og vedlikehold kan utnyttes for å øke den såkalte tail-, eller haleproduksjonen av olje. Ved å senke kostnadene til blant annet vedlikehold og opplæring kan feltene pumpe olje lenger før de blir ulønnsomme.

Alt som bygges i Nordsjøen ligger som 3D-filer i store databaser.

– Vi har hundrevis av slike konstruksjoner som representerer enorme verdier, sier forskningssjef ved StatoilHydros forskningsavdeling i Trondheim, Knut-Olav Fjell.





Interaktivt treningsprogram





Nå jobber StatoilHydro med å flytte slike data, som ligger i PDMS-format, over på en spillplattform som kan kjøre på en PC.

– PC-spill i dag er jo bygget som 3D-modeller som spillerne kan fritt kan manøvrere gjennom. Fordelen vår er at vi slipper å bygge på nytt. Det har konstruktørene allerede gjort. Nå samarbeider vi med opplæringsavdelingen i Bergen for å lage et interaktivt treningsprogram på dette grunnlaget som vi har kalt Industrial Gaming, sier Fjell

De opplæringsprogrammene som kommer ut av prosjektet vil være nøyaktige helt ned til den minste skrue. Alt konstruktørene legger inn blir overført til spillmodellen.

I dag er det selskapet Stormfjord som har arbeidet med å konvertere datamodellen, men målet er at dette skal kunne utføres automatisk slik at begge modellene oppdateres samtidig.





Visualiserer vedlikeholdsbehov

– Det at vi jobber sammen med pedagoger i opplæringsavdelingen gir oss veldig mange gode innspill og masse nye ideer til hvordan vi kan bruke dette i framtiden, ifølge Fjell.

Det vil dermed ikke være vanskelig å bruke dette til å simulere nødsituasjoner og skape veldig realistiske øvelser og til å visualisere vedlikeholdsbehov i et system som er veldig komplekst.

- Ved å gjøre andre lag transparente kan vi fortelle vedlikeholdsfolk akkurat hvor den enkelte pumpe eller ventil befinner seg, eller vi kan klikke på et objekt og få opp all informasjon knyttet til vedlikehold og drift, sier Fjell.

Den første pilotanvendelsen vil være klar til bruk senere i år.