Andrew Malkin (t.v) og Patrick Brant i ExxonMobil Chemical er underleverandører til den stadig voksende litium-ionbatteriindustrien. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Oljegigant slår seg opp på elbilbatterier

ExxonMobil er i dag den nest største petroleumprodusenten på norsk sokkel.

Nå er den amerikanske kjempen også i ferd med å bli en betydelig aktør for norsk elbilindustri.

Norsk batteriproduksjon

Datterselskapet ExxonMobil Chemical produserer nemlig separasjonsfilm for litium-ionbatterier – det vil si et elektrolytisk membran som skiller anoden og katoden men slipper gjennom ionene.

Deres to største kunder er henholdsvis EnerDel og Electrovaya. Den førstnevnte batteriprodusenten har tidligere i år gjennom eieren Ener1 Group gått inn på eiersida i Think Global.

Kanadiske Electrovaya er deleier i Miljø Innovasjon som nå er i ferd med å bygge en fabrikk i Grenland der de skal lage litium-ionbatterier og bygge om Tata Indica-biler.

Les også: Slik skal Herøya lage 5000 elbiler

Dermed er den norske forbindelsen klar for amerikanerne som presenterer seg på hedersplass i messa på den pågående EVS 24 i Stavanger.

– Litium-ionbatterier er i grunn bare en stor sekkepost hvori vi finner en mengde varianter kjemiske komponenter, størrelser og former. Vi skreddersyr nå separasjonsfilm til rundt 25 forskjellige batterityper, der vår teknologi bidrar med økte sikkerhetsmarginer, effekt og kapasitet, sier direktør Andrew Malkin i ExxonMobil Chemical til Teknisk Ukeblad.

18 års erfaring

ExxonMobil Chemical produsert separasjonsfilm for litium-ionbatterier så lenge de har eksistert på markedet, det vil si siden 1991.

I Stavanger viste selskapet fram en videreutviklet og forbedret versjon av den ekstruderte separasjonsfilmen som tåler varme enda bedre (se illustrasjoner).

Det vil si at hinna krymper mindre etter å bli utsatt for vedvarende høy temperatur, og kutter kretsen på lavere temperatur enn tidligere.

– Kort fortalt handler det om når batteriet dør, så skal de skje uten katastrofale følger, forklarer Patrick Brant som leder selskapets polymerforskning.

– Dessuten er dette bidrag til at produsentene kan lage stadig mindre og mer energitette batterier.

Bygger fabrikk nr. 2

Med sin omsetning på 55 milliarder dollar (2008) og 13.000 ansatte er ExxonMobil Chemical verdens tredje største kjemiselskap.

Etter at selskapet tok steget fra å levere til batterier for småelektronikk og verktøy til de større batteriene beregnet på elbiler og hybrider må de nå øke produksjonskapasiteten.

Datterselskapet TonenGeneral er i ferd med å supplere fabrikken i Japan med et tilsvarende anlegg i Sør-Korea. Dette skal være oppe og gå i løpet av året.

Batteriet: Den nye bensintanken