Offshore slår skifer: – En bemerkelsesverdig prestasjon

Statoil og partnerne på prosjektet har redusert kostnadene på Johan Sverdrup-utbyggingen ytterligere. Nå er balanseprisen helt nede i under 15 dollar fatet. Det er en bemerkelsesverdig prestasjon, mener oljeanalytiker i Rystad Energy, Matthew Fitzsimmons.
Statoil og partnerne på prosjektet har redusert kostnadene på Johan Sverdrup-utbyggingen ytterligere. Nå er balanseprisen helt nede i under 15 dollar fatet. Det er en bemerkelsesverdig prestasjon, mener oljeanalytiker i Rystad Energy, Matthew Fitzsimmons. (Foto: Statoil)
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Statoil og de andre partnerne i Johan Sverdrup-prosjektet kunne i forrige uke melde at de har redusert kostnadene på utbyggingen enda mer. 

Med 70 prosent av arbeidet i første fase gjennomført, ligger sluttsummen an til å komme helt ned i 88 milliarder kroner, en reduksjon på 35 milliarder kroner, altså 30 prosent, fra beregningene i utbyggingsplanen.

Balanseprisen for første del av prosjektet er nå på under 15 dollar fatet. 

– Statoils kostnadsreduksjoner på Johan Sverdrup overgår amerikanske skiferprosjekter. Å få ned balanseprisen til under 15 dollar fatet er en virkelig bemerkelsesverdig prestasjon, sier oljeanalytiker Matthew Fitzsimmons i Rystad Energy. 

– En bragd

– Statoils nådeløse arbeid med å redusere utbyggingskostnadene på Johan Sverdrup med 30 prosent, er beskrivende for den nye kostnadstrenden for utviklingsprosjekter offshore. Forenkling, forbedringer i design og mer effektiv gjennomføring har gjort at offshore-prosjektene deres konkurrerer med nord-amerikanske skiferprosjekt, utdyper Fitzsimmons.  

Han forklarer til Teknisk ukeblad at Rystad nå har begynt å se en endring i kostnadsnivået på oljeprosjekter. Mens det i flere år har vært skifer som har vært ledende på å redusere kostnader, vil det trolig være offshoreprosjektene som tar den rollen de nærmeste årene.

Han mener den lave balanseprisen som er oppnådd på Sverdrup-prosjektet er et godt eksempel på at også offshoreprosjektene har klart å få til reelle besparelser fra nivåene i 2014.

– Det er en stor bragd det Statoil og partnerne har fått til på Johan Sverdrup. De hadde et mål om å klare å komme under 25 dollar i balansepris. Nå ligger de an til å gå i null på 15 dollar. Og det ser ut til at dette ikke er noe de bare klarer på papiret, men i virkeligheten også, uten å inngå kompromiss på design eller produksjon eller annet av betydning, påpeker Fitzsimmons. 

– Offshore har klart å få til en skikkelig kostnadseffektivisering, noe vi ser igjen i de kontraktene som deles ut nå. Og dette er en reduksjon de vil kunne bevare de neste årene.

Han trekker frem flere felt Rystad mener vil kunne bygges ut, som følge av at industrien har klart å få ned kostnadsnivået. 

– Vi ser flere prosjekter på norsk sokkel som nå er blitt mer attraktive for videre utvikling. Eksempler på hvor det nå kan være aktuelt med en investeringsbeslutning de nærmeste årene er andre fase av Johan Sverdrup, Brage (tidligere Brasse), Troll Vest og Tor II.

– Tilsvarer 750 skiferbrønner

De amerikanske skiferprosjektene har nå en gjennomsnittlig balansepris på over 40 dollar fatet, og merker effektene av et hetere marked, ifølge Rystad.

På den andre siden er prosjektene i Nordsjøen i større grad beskyttet av langsiktige avtaler, som bidrar til å holde kostnadene nede. 

– Bare tenk på det: de 35 millioner kronene som nå er spart inn på Sverdrup tilsvarer kostnadene ved å bore omkring 750 skiferbrønner. Det er nesten en hel måned verdt med boreaktivitet for hele den amerikanske skiferindustrien, sier Fitzsimmons.

Rystad Energy har sammenlignet utbyggingskostnadene for skifer og offshore-prosjekter. Her kommer det frem at skiferprosjektene var best til å redusere kostnadene i 2015 og 2016. Lenger varighet på kontrakter i offshoreindustrien, gjorde at den brukte lenger tid på respondere på lavere priser i markedet. 

– Men nå, med stigende oljepris, ser vi at offshore-prosjektene vil ha overlegne priser sammenlignet med skifer i de kommende årene, skriver Rystad. 

Boregevinst

God kvalitet i prosjektgjennomføring, høy boreeffektivitet og ytterligere modning av ressursgrunnlaget, er det som er årsaken til at selskapene kan øke verdiene på Johan Sverdrup-feltet ytterligere, ifølge Statoil.

– Vi har levert flere brønner enn planlagt, mer enn ett år foran plan, som har bidratt betydelig til prosjektets kostnadsreduksjoner. Brønnene har også bidratt til å styrke kunnskapen om reservoaret. Det gjør at vi nå kan øke ressursanslaget, opplyser Margareth Øvrum, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Statoil, i meldingen.

Ressursanslaget for feltet oppjusteres til mellom 2,1 og 3,1 milliarder fat olje og gass. I planen for utbygging og drift for Johan Sverdrup var ressursestimatet 1,7-3,0 milliarder fat oljeekvivalenter.

Alt dette har bidratt til å redusere balanseprisen i prosjektet til under 15 dollar fatet. I utbyggingsplanen ble det anslått at prosjektet ville gå i null med en oljepris på 32 dollar fatet. 

Billigere fase 2

Johan Sverdrup-prosjektet skal bygges ut gjennom flere faser og plan for utbygging og drift for andre fase skal leveres til norske myndigheter i andre halvdel av 2018, opplyser Statoil.

Også for denne fasen har oljeselskapene klart å redusere kostnadene. De beregner nå at fase 2 av Johan Sverdrip vil komme under 45 milliarder kroner.

Med dette har balanseprisen for fullfeltutviklingen av Johan Sverdrup blitt redusert til under 20 dollar fatet.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå