Nye Veier viser i sitt innspill til NTP-prosessen hva ulike finansielle rammer vil bety for selskapets måloppnåelse og gjennomføring av porteføljen. Selskapet mener forskjellen mellom dagens rammerog kostnadene i porteføljen er på et nivå som gir gode insentiver for å øke lønnsomheten og redusere kostnader. De peker derfor i dette oppdraget ikke på strekninger som bør gå ut av Nye Veiers portefølje.
Nedskalerer og utsetter
Nye Veier foreslår flere grep for å redusere kostnadene og øke nytten på mange strekninger i porteføljen. Blant annet foreslår de å e endre konseptet på E6 Øyer–Otta og E6 Åsen–Steinkjer fra helhetlig utbygging, til utbygging av delstrekninger som løser de viktigste utfordringene.
Disse to endringene alene vil ifølge Nye Veier redusere utbyggingskostnadene med 7,3 mrd. kroner. Selskapet peker også på strekninger hvor eksisterende vei med mindre tilpasninger er god nok til å kunne brukes i flere år framover.
I besvarelsen påpeker vi at E6-strekningen mellom Nordkjosbotn og Alta i dag er svært uheldig oppdelt. Ressursbruken kan bli mer effektiv ved å gi et helhetlig ansvar til enten Nye Veier eller Statens vegvesen.
Beregninger viser at Nye Veier anslår å redusere utbyggingskostnadene i den totale utbyggingsporteføljen med 49 milliarder kroner. Nøkkelen til dette er ombruk og nedskalering av prosjekter som i utgangspunktet har vært planlagt som firefeltsveier med 110 km/t.