BYGG

Offentlige etater bryter reglene

TYNGRE: Klagene Kofa nå får til behandling er tyngre og mer komplekse enn tidligere, sier sekretariatsleder Anneline Vingsgård.
TYNGRE: Klagene Kofa nå får til behandling er tyngre og mer komplekse enn tidligere, sier sekretariatsleder Anneline Vingsgård. Bilde: Marit Hommedal
Joachim Seehusen
7. jan. 2010 - 10:37

Klagenemda for offentlige anskaffelser, Kofa, fikk 223 klager til behandling i 2009. Ikke siden 2005 har tallet vært høyere. 187 av klagerne fikk medhold, også det høyeste antall siden 2005.

Milliongebyr

I en av sakene fra i fjor er Vinje kommunne nå varslet om et overtredelsesgebyr på hele 2,2 millioner kroner. Kommunen inngikk kontrakt med Fristad Eiendom AS om bygging av en parkeringskjeller uten hverken kunngjøring eller konkurranse om kontrakten. Klager mener dette er en ulovlig direkte anskaffelse.

– Kommunen har nå en svarfrist, endelig avgjørelse om gebyrets størrelse er ikke tatt, sier Anneline Vinsgård, sekretariatsleder i KOFA.

Flest i 2009

Kofa fikk muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr i 2007, siden da er det gitt 12 gebyrer, åtte av dem i 2009.

Siden Kofa ble opprettet i januar 2003 har nemda behandlet til sammen 1479 klager. Av disse fikk 1267 klagere medhold i at den offentlige innkjøperen på et eller annet vis hadde brutt regelverket. I 2009 fant Kofa at reglene var brutt i 84 prosent av sakene, totalt har det vært brudd i 85,6 prosent av de sakene Kofa har behandlet.

Regelendringer

– Tallene er ikke uten videre sammenlignbare, mener Vingsgård.

– Det har vært noen regelendringer under veis, og vi ser også at både leverandører og offentlige innkjøpere nå kjenner reglene bedre. Det vi ser er at mens det var mange mindre saker i starten gjelder klagene vi nå mottar større og mer kompliserte forhold. Dessuten avviser vi et sted mellom 20 og 30 prosent av sakene fordi de åpenbart er grunnløse, de kommer ikke frem i statistikkene.

Flere gjengangere

Vinsgård nevner gal bruk av evalueringsmodeller, feilaktig bruk av tildelingskriterier og brudd på kravet om forutsigbarhet som noen av de forhold som oftest går igjen.

– Så ser vi at mange kommuner, helseforetakene og helseregionene går igjen blant de offentlige institusjonene som leverandørene klager på.

Samlet kjøper offentlig sektor i Norge varer og tjenester fra bygge- og anleggsnæringen for nærmere 200 miliarder kroner.







Saker

Brudd

Prosent brudd

2009

223

187

83,86 %

2008

171

131

76,61 %

2007

217

179

82,49 %

2006

176

139

78,98 %

2005

260

233

89,62 %

2004

250

240

96,00 %

2003

182

158

86,81 %

Sum

1479

1267

85,67 %

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.