Nytt VW-fjes





Volkswagens concept R er 4,16 meter lang, 1,78 meter bred og 1,25 meter høy; fabrikken vil ha oss til å tro at dette er deres kommende bilfjes.

I så fall blir alt fabrikken har laget siden 1947, håpløst akterutseilt... Fordi svært mange messebesøkere først og fremst er ute etter sensasjoner, drives konseptet av en V6 midtplassert motor på 195 kW (265 hk) og 350 Nm dreiemoment.

Tar du vekk motorsperren, kan du kjøre i 270 km/h oppover Østerdalen. Du har en sekstrinns girkasse å leke med, girer du ned, forandrer motorlyden seg, hevder et uvanlig entusiastisk VW's messepressesenter.

Vi trodde lyden forandret seg i alle biler, vi, ved nedgiring.

Den mest vettuge tekniske nyheten er at bilen i nesa har to hovedlykter basert på LED-teknikk - lysdioder (Light Emitting Diodes). Mer lys pr. watt er poenget.

Japse for europeere

Toyota CS&S er en noe spesiell, åpen sportsbil, som sies å kombinerer hybriddrift og "gøyale IT-løsninger".

Den gir samtidig et hint om hvordan Toyota tenker seg sine kommende biler formgitt i Europa.

Hybriden er basert på tomotorsteknikken i kommende Prius. CS&S (Compact Sports & Speciality) er noe midt imellom en Celica og en MR2.

En 1.5 liters bensinmotor driver bakhjulene, mens en kraftig el-motor tar seg av forhjulene. Dermed får du firehjulsdrift.

Bilen bør blir sprek og få kraftig akselerasjon på grunn av el-motorens høye moment. Samlet moment 340 Nm, samlet effekt +200 hk/150 kW.