Boeing presenterte onsdag den nye vingedesignen som skal gjøre B737 Max enda mer effektivt.
Fjerde generasjon Boeing 737 er under utvikling og skal etter planen komme i 2017.
Som kjent har Norwegian bestilt 100 eksemplarer av flyet og blir lanseringskunde i Europa på flytypen.
Les også: Norwegian først med ny 737
Fjærtipper
Vingetippene kombinerer såkalt "rake tip"-teknologi, altså tilbakestrøkede vingetipper, med det Boeing beskriver som "dual feather winglet"-konsept.
Vingene får altså et større effektivt vingespenn uten at vingene er for lange til at Max-varianten kan parkere ved dagens 737-gater, og uten at flyet påføres altfor mye ekstra vekt.
Vingetippene er kløvd i to, med en oppoverbøyd og en nedoverbøyd del. Det kan minne litt om såkalt "wingtip fence" som Airbus innførte med sin A310 i 1985.
For øvrig benyttes lignende vingetipper på dagens A320-serie, mens A320 Neo vil få mer tradisjonelle oppoverbøyde vingetipper som i Toulouse går under navnet "Sharklet".
Les også: Airbus med forbedret A320
5,5 prosent
Da oppoverbøyde vingetipper ("blended winglets") kom på 737-serien, averterte den amerikanske flyprodusenten med fire prosent drivstoffbesparelse på de lengre rutene.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Med de nye vingetippene er tallet 5,5 prosent reduksjon sammenlignet med vinger uten bøy ytterst.
Tallene Boeing opererer med, indikerer at 737 Max vil ha et drivstofforbruk som ligger 10-12 prosent lavere per sete enn 737 NG.
Den nye halvannen prosentens innsparing som tilskrives nye vingetipper kommer på toppen, ifølge Boeing.
18 prosent
737 Max får LEAP-1B-motorer fra CFM International (GE/Snecma) under vingene.
Da Boeing lanserte Max, hevdet de at flyet vil bruke 16 prosent mindre drivstoff enn dagens Airbus A320-serie og fire prosent mindre enn A320 Neo.
Nå har Boeing regnet over igjen og hevder at Max vil ligge minst 18 prosent under dagens A320 i drivstofforbruk per sete.
Les også:
– Vi skal fly langt fryktelig billig