MOTOR

Nytt vingedesign skal spare drivstoff

Innovativt design på Boeing 737 Max.

3. mai 2012 - 22:18

Boeing presenterte onsdag den nye vingedesignen som skal gjøre  B737 Max enda mer effektivt.

Fjerde generasjon Boeing 737 er under utvikling og skal etter planen komme i 2017.1200004652.jpg

Som kjent har Norwegian bestilt 100 eksemplarer av flyet og blir lanseringskunde i Europa på flytypen.

Les også: Norwegian først med ny 737

Fjærtipper

Vingetippene kombinerer såkalt "rake tip"-teknologi, altså tilbakestrøkede vingetipper, med det Boeing beskriver som "dual feather winglet"-konsept.

Vingene får altså et større effektivt vingespenn uten at vingene er for lange til at Max-varianten kan parkere ved dagens 737-gater, og uten at flyet påføres altfor mye ekstra vekt.

Vingetippene er kløvd i to, med en oppoverbøyd og en nedoverbøyd del. Det kan minne litt om såkalt "wingtip fence" som Airbus innførte med sin A310 i 1985.

For øvrig benyttes lignende vingetipper på dagens A320-serie, mens A320 Neo vil få mer tradisjonelle oppoverbøyde vingetipper som i Toulouse går under navnet "Sharklet".

Les også: Airbus med forbedret A320 1200004657.jpg

5,5 prosent

Da oppoverbøyde vingetipper ("blended winglets") kom på 737-serien, averterte den amerikanske flyprodusenten med fire prosent drivstoffbesparelse på de lengre rutene.1200004655.jpg

Med de nye vingetippene er tallet 5,5 prosent reduksjon sammenlignet med vinger uten bøy ytterst.

Tallene Boeing opererer med, indikerer at 737 Max vil ha et drivstofforbruk som ligger 10-12 prosent lavere per sete enn 737 NG.

Den nye halvannen prosentens innsparing som tilskrives nye vingetipper kommer på toppen, ifølge Boeing.

18 prosent

737 Max får LEAP-1B-motorer fra CFM International (GE/Snecma) under vingene.

Da Boeing lanserte Max, hevdet de at flyet vil bruke 16 prosent mindre drivstoff enn dagens Airbus A320-serie og fire prosent mindre enn A320 Neo.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Nå har Boeing regnet over igjen og hevder at Max vil ligge minst 18 prosent under dagens A320 i drivstofforbruk per sete.

Les også:

Boeing lager ny 737

– Vi skal fly langt fryktelig billig

Her er norsk forsvarsindustris nye eksport

Her kan du fly innendørs 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.