I dag har Schneider Electric supportsentre for Citect i Shanghai i Kina, Sidney i Australia og i Boston i USA. Tidlig i 2016 vil nok et supportsenter åpnes i Amsterdam.
Seks ansatte.
– Det nye senteret skal ha fem kundebehandlere, tre seniorer og to juniorer. I tillegg kommer jeg som leder av kontoret, forteller Erik van de Wetering fra Schneider Electric.
De tre sentrene som nå er aktive har mer enn 50 000 saker per år. Av disse går 65 prosent til kunder som trenger hjelp med Citect i verden minus Europa. I Europa dreier 80 prosent av sakene seg som Citect.
– Det skyldes en litt annen industristruktur. I Europa er det lite gruvedrift. Ellers i verden er det mer gruvedrift, og de bruker andre typer programvare, sier van de Wetering.
Les: Henter ny sjef fra Microsoft
Større oppgradering.
Det var på Autics årlige høstseminar van de Wetering fortalte om det nye senteret. Ellers kunne han fortelle at til tross for at 2015-versjonen av Citect har fått mange oppgraderinger, kommer det også betydelige nyheter i 2016-versjonen, som blir sluppet i mai neste år.
Det skal bli lettere for brukeren å velge hva som blir vist på skjermen, van de Wetering snakket om conceptual view og lovet brukerne muligheten til å få inn kart og video.
Engineering skal bli mer effektiv, «lifesycle management» kommer inn som en ny funksjon og «centralised deployment» blir standard og skal føre til at alt kan styres fra én plattform.
Langvarig samarbeid.
Til tross for at Schneider Electric har egen virksomhet i Norge har selskapet valgt å la Autic håndtere Citect og SCADA-programvare for seg. Det er begge partene fornøyd med.
– Det er et samarbeid som har gått i mange, mange år. Jeg kjenner ikke til opprinnelsen, men meg bekjent er det ingen som planlegger noen endring, sier Runar Hansesætre, avtroppende administrerende direktør i Schneider Electric Norge.