Overingeniør Svenn Ove Linde og forskningsskipet R/V Gunnerus. (Bilde: Espen Leirset)
Overingeniør Svenn Ove Linde på forskningsskipet R/V Gunnerus skal sjekke trålen som trekkes opp fra Trondheimsfjorden.
Overingeniør Svenn Ove Linde i laboratoriet om bord i forskningsskipet R/V Gunnerus.
Forskningsskipet R/V Gunnerus er utstyrt med en minubåt. Dette er styrekonsollen for ubåten i hendene på overingeniør Svenn Ove Linde.
Miniubåten på dekket til forskningsskipet R/V Gunnerus.
Overingeniør Svenn Ove Linde viser fram ubåten på forskningsskipet R/V Gunnerus.
Overingeniør Svenn Ove Linde vasker trålen etter å ha fisket opp materiale fra Trondheimsfjorden med R/V Gunnerus.
Konrad Normann Holm om bord i forskningsskipet R/V Gunnerus.
Konrad Normann Holm om bord i forskningsskipet R/V Gunnerus.
Kjersti Andresen om bord på forskningsskipet R/V Gunnerus.
Kjersti Andresen på forskningsskipet R/V Gunnerus. (Bilde: Espen Leirset)

Nytt skip gir bedre forskning

  • Klima

R/V «Gunnerus»

Design: Polarkonsult

Bygget av: Larsnes mek.

Levert: 2006

Total lengde: 31,25 meter

Dødvekt: 107 tonn

Pris: Drøyt 40 millioner kroner

- Dette gir en helt annen hverdag for forskningsmiljøet i Trøndelag, sier professor Egil Sakshaug ved biologisk institutt ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Sakshaug holder seg innendørs i den romslige messa under mesteparten av turen. Ute blåser det trøndersk sludd.

Varmere

Teknisk Ukeblad er med på et av forskningsfartøyets faste tokt på Trondheimsfjorden hvor vanntemperatur, saltholdighet og planktonforekomster blir notert og kontrollert.

Undersøkelsene viser at vanntemperaturen har steget betydelig de siste årene. Disse jevnlige hydrografiske målingene er lettere å gjennomføre med det nye fartøyet.





Spekket av utstyr

Skipper Arve Knudsen fører skuta med stø hånd, og viser ivrig fram fartøyets tekniske utstyr.

For drøyt 40 millioner kroner har NTNU fått et skip stappet med moderne teknologi.

DP og 3D

Det heftigste er det dynamiske posisjoneringssystemet (DP) som gjør at fartøyet ligger stabilt med en halvmeters margin selv i hardt vær. Olex-systemet gir 3D-bilde av terrenget under havet, og i skipets romslige akterende er det plass til å montere ekstrautstyr etter behov.

- Se her, vi kan se nøyaktig hvordan havbunnen ser ut, forklarer skipper Arve Knudsen og peker ivrig.

I skipets akterende er overingeniør Svenn Ove Linde i ferd med å sikre dagens fangst – dyreplankton fra 400 meters dyp. Prøvene går inn i våtromslaboratoriet, hvor kollega Kjersti Andresen bearbeider materialet.





Stolthet

Kystfartøyet er det marine NTNU-miljøets store stolthet, og ble i fjor endelig levert etter utallige år med intens lobbyvirksomhet fra de marine miljøene.

For 40 millioner kroner og en god driftsavtale med det tre mann store mannskapet har NTNU fått et state-of-the-art forskningsfartøy som gjør forskningen både bedre, mer omfattende og mer bekvem.

Leies ut halve året

Skipet er i ordinær drift 180 dager i året, og leies ut til Sintef, Norges geologiske undersøkelse (NGU), olje- og seismikkselskaper og andre forskningsmiljøer når det ikke er i bruk.

- Så vidt vi kjenner til er dette det eneste kystfartøyet med teknisk utrustning av denne type. Det var virkelig på tide å pensjonere det gamle forskningsfartøyet Harry Borthen I etter vel utført tjeneste siden 1962, sier overingeniør Svenn Ove Linde og jumper over rekka på kaia i Trondheim.