NSB har ikke bare gode erfaringer fra forrige storhandel, da de anskaffet sine Type 73-tog fra ADtranz (nå Bombardier). Signaturtogene har slitt med dårlig understell og evne til å takle vinterføre. (Bilde: Falk, Håkan )

Nytt signalanlegg for dårlig

Signalanlegget Merkur til en pris av 260 millioner kroner skulle tas i bruk fra høsten 2009, men Jernbanetilsynet har funnet fem vesentlige mangler ved anlegget, og vil ikke godkjenne det, skriver VG.

– Dette er en svært ubehagelig situasjon for Jernbaneverket, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Må bruke folk

Merkur skulle brukes på det nye dobbeltsporet mellom Sandnes og Stavanger fra høsten 2009, og skulle allerede i mars tas i bruk på nye Gandal godsterminal i Sandnes.

Nå må togtrafikken istedenfor dirigeres manuelt i tillegg til at Jernbaneverket må bruke de eksisterende sikringsanleggene.

Alvorlige mangler

– Vi må sette på flere folk i stedet for signalanlegg. Jeg tør ikke si om dette vil føre til forsinkelser i togtrafikken, sier etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.

Ifølge Jernbanetilsynet er hver og en av de fem manglene som ble funnet ved anlegget, av en slik karakter at de ville ført til at anlegget ikke kunne godkjennes.

©NTB