Drift og vedlikehold

Nytt kontorfellesskap skal gi bedre samarbeid om veidriften i Trondheim

Byggherre og driftsentreprenør skal dele kontor for å effektivisere driften av fylkesveiene i Trondheim.

Snørydding på Bakklandet i Trondheim. Trøndelag fylkeskommune har bedt om innspill fra driftsentreprenørene om den nye driftskontrakten for fylkesveiene i Trondheim.
Snørydding på Bakklandet i Trondheim. Trøndelag fylkeskommune har bedt om innspill fra driftsentreprenørene om den nye driftskontrakten for fylkesveiene i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
1. nov. 2019 - 15:38

Trøndelag fylkeskommune går nye veier for å bedre driften av fylkesveiene i Trondheim. I utkastet til den kommende driftskontrakt 5006 legges det opp til at fylket stiller inntil fem kontorplasser til disposisjon for entreprenøren som får driftskontrakten.

– Vi vil lage et kontorfellesskap slik at byggelederne til byggherre og driftsentreprenør kan sitte sammen. Vi tror de vil løse problemer mer effektivt og fornuftig når kan ta tak i ting med en gang og på et lavt nivå, sier Gunnstein Flø Rasmussen, som er rådgiver i Trøndelag fylkeskommunes samferdselsavdeling.

Han forteller at også prosjektlederne for miljøpakkeprosjektene på fylkesveiene i Trondheim vil ha kontor i disse lokalene, og tror det vil skape et fagmiljø på vei som kan gi gode synergieffekter.

– Jeg tror nok Candela-båten, avhengig av hvordan disse testene går, er en kandidat for denne kontrakten., sier professor Ole Andreas Alsos om strekningen Frosta – Trondheim.
Les også:

Testes i Trondheimsfjorden: Denne delvis selvkjørende båten kan holde 30 knop

Vil vurdere både pris og kvalitet

Fylket har bedt driftsentreprenørene komme med innspill til kontraktsforslaget, som skiller seg fra «normalkontrakten» på flere områder. I tillegg til punktet om kontorfellesskap, foreslås det å avgjøre beste tilbud ut i fra en vurdering der pris teller 70 prosent, mens kvalitet og gjennomføringsevne teller 30 prosent.

Fylkeskommunen vil også bruke en såkalt «hedonisk bedømmelse» for å sette en verdi på kvalitetskriteriet. Det går ut på at tre dommere bruker en nipunktsskala som strekker seg fra «misliker spesielt meget» til «liker spesielt godt» for å si hvor fornøyde de er med den kvalitetsdokumentasjonen som skal bedømmes.

Det er også kommet inn miljøkrav om at maskinparken skal inneholde minst en elbil, at minst to tredeler av lastebilene som skal brukes må oppfylle Euro6-standarden og at minst en tredel av traktorer og redskapsbærere må oppfylle Steg IV-kravene.

Andre punkter med ny tekst omhandler blant annet samhandlingsprosessen, ledelsessystemer for kvalitet og miljø, og automatisk dataoppsamling.

Her står de norske NH90-helikoptrene langtidslagret i en hangar på Bardufoss.
Les også:

Norge krever 33 milliarder: : Forsinkelser og avvik «nærmest uten sidestykke»

Spesiell kontrakt - komplisert drift

Når fylket nå har bedt om innspill fra entreprenørbransjen er det blant annet for å unngå den situasjonen Vegvesenet har hatt på flere driftskontrakter i år, med få tilbud og høye priser, forteller Flø Rasmussen.

– Vi hadde en runde med bransjeorganisasjonene i vår, og kom til at Trondheim-kontrakten er så spesiell at det vil være fornuftig å gi entreprenørene mulighet til å påvirke den. Det kan være ting vi som byggherre ikke har tenkt på, og det vil gi entreprenørene et innblikk i hvordan kontrakten blir, slik at de får bedre tid til å forberede seg, sier han.

Andre ting som kompliserer fylkesveikontrakten for Trondheim, er at den også vil omfatte indre by, som nå driftes av Trondheim Bydrift (altså Trondheim kommune). Både sommer- og vinterdriften i sentrumsområdene kompliseres på grunn av blant annet urban infrastruktur, mange kryss og særlige krav til støv.

I tillegg til indre by vil den nye kontrakten omfatte fylkesveiene som tilføres i og med at Klæbu kommune slår seg sammen med Trønder-hovedstaden. Klæbu hører i dag inn under Malvik-kontrakten, som blir lagt ned, og fordelt på Stjørdal, Røros og Trondheim.

Trondheim, Stjørdal og Malvik-kontrakten er dessuten blandede riks/fylkesveikontrakter i dag, men blir rene fylkesveikontrakter fra høsten 2020.

Slik så det ut i skredområdet i Levanger få dager etter kvikkleireraset.
Les også:

Planlegger midlertidig E6

Kan påvirke andre trønderkontrakter

Gunnstein Flø Rasmussen sier til Veier24 at fylket vil vurdere om innspillene som kommer til Trondheim-kontrakten bør tas med også i de andre driftskontraktene i Trøndelag.

En uke før fristen går ut, har det kommet inn ett entreprenør-innspill, men hvilke punkter i kontrakten innspillet gjelder, blir ikke sjekket før innspillsfristen går ut 7. november.

Den ferdige kontraktsteksten er planlagt utlyst 22. november, og det kommer trolig til å bli skrevet en åtteårskontrakt med opsjon på et niende år i mars 2020. Kontrakten vil i så fall tre i kraft fra september.

Bristow, som i dag drifter Sikorsky-helikoptrene som flyr oljearbeidere ut til Nordsjøen, får ikke fornyet kontrakt med Equinor. Hvem som skal gjøre det, er fortsatt ikke klart.
Les også:

– Alvorlig bekymret: Vet ikke hvem som skal fly olje­arbeidere til Nordsjøen fra mai

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.