(Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: CAMILLA AADLAND)
VÆRT LENGE: Dynea er en gammel bedrift. Flere av lokalene er fra før krigen. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
VIL KJEMPE: HMS-direktør Trygve Østmo i Norsk Industri forventer at IA-avtalen styrkes. (Bilde: Norsk Industri)
SIKKERHET: Alt går i rør på Dynea.

Nytt kjemikalieregelverk får konsekvenser

  • Industri

Regelverket, som har fått navnet Reach, er det mest komplekse og omfattende regelverk som noen gang er laget i EU, ifølge Østmo.

Reach pålegger produsenter og importører av stoffer å registrere disse med testresultater og risikovurderinger i et sentralt europeisk register.

– Dette medfører store testomkostninger for produsenter og importører av kjemiske stoffer. I tillegg skal de gjennomføre omfattende risikovurderinger, sier Østmo. Han mener at bare få bedriftervirkelig sitter på detaljkunnskap om Reach.

Alle blir berørt

Østmo forteller at de aller fleste industrielle bedrifter blir berørt av det nye regelverket.

– Bedriftene må begynne å forberede seg. Det er kunden som lider hvis ledd i foredlingskjeden svikter, sier Østmo. Han understreker at det er viktig for alle bedrifter å få en oversikt over kjemikaliene de bruker, og begynne en dialog med sine leverandører allerede nå.

Rammes av andre

– Kostnadene ved registrering kan bli så store at stoffer kan bli trukket fra markedet. Hvis du ikke på et tidlig tidspunkt vet hvilken policy din leverandør har, kan du bli stående uten viktige innsatsvarer til din produksjon, sier HMS-direktøren.

Reach vil bli vedtatt før jul, og vil trolig tre i kraft 20 dager etter at regelverket er publisert. Østmo anslår at dette vil bli i juni neste år, ettersom medlemslandene først må oversette regelverket.

– Første forpliktelse forfaller 18 måneder etter det. Alle som produserer eller importerer stoffer på det europeiske markedet må melde inn at bedriften tar ansvar for å registrere de aktuelle stoffene, sier han.



Dynea forbereder seg

Prosessbedriften Dynea på Lillestrøm er i gang med forberedelsene.

– Vi har en ekstra utfordring siden vi er en internasjonal bedrift, sier HMS-senioringeniør Liv Marthe Føllesdal. Så langt har bindemiddelprodusenten blant annet gått gjennom produksjonen og foretatt en screening i forhold til hvilke stoffer de tror vil falle inn under regelverket.

– Hvilke konsekvenser får regelverket for dere?
– Vi vil få økte kostnader. Vi må bl.a. investere i kompetanse, foreta risikovurderinger på et helt nytt nivå, registrere stoffene og teste enkelte stoffer, sier senioringeniøren.

Hun forteller at bedriften vil få plikter både som importør, produsent og nedstrømsbruker. – Det betyr at vi må ha en tettere dialog med leverandører og kunder. Vi tror vi skal kunne fortsette den virksomheten vi driver i dag, men vi har ingen garantier for det, sier Føllesdal.



Vil ha på plass fort

I Norge må Reach først tas inn i EØS-avtalen og deretter inn i norske forskrifter. Men fristene for registrering blir de samme. – Det er viktig at Reach tas inn i EØS-avtalen så raskt som mulig og uten nasjonale unntak, sier Østmo.

Så lenge Reach ikke er en del av EØS-avtalen, vil kunder innen EU bli regnet som importører og dermed få registreringsansvar. Det kan da bli fristende å skifte til en leverandør innen EU, mener HMS-direktøren.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.