Fakta om E18 Oslo – Asker
*Består av tre delstrekninger fordelt på tre kommuner:
*Oslo kommune: E18 Filipstad – Lysaker.
*Bærum kommune: E18 Lysaker – Slependen.
*Asker kommune: E18 Slependen – Drengsrud.
*Planleggingen gjennom Bærum har kommet lengst og består blant annet en ny seksfelts motorvei med 70 prosent av strekningen i tunnel, egen bussvei og ekspressvei for syklister.
*Kostnadsanslag gjennom Asker og Bærum: 40 milliarder kroner. (31 milliarder + usikkerhet.)
*E18-utbyggingen er en del av Oslopakke 3, en plan for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus for perioden 2008-2032.
*Totalkostnad 108 milliarder kroner.
*Oslopakke 3 skal reforhandles våren 2016 av Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten.
*To av partiene de det nye byrådet i Oslo, Miljøpartiet De Grønne (MDG) og SV, gikk til valg på å stanse den planlagte utbyggingen av E18.
*Ifølge NRK skal de MDG, SV og Ap ha blitt enige om en utbygging av E18 som ikke skal gi kapasitetsvekst eller trafikkvekst.
(Kilde: Statens vegvesen/NRK) (©NTB)
Oslo (NTB): – Det blir ingen utvidelse av E18. Derimot blir det ny T-banetunnel, og det er det vi trenger for flere og raskere avganger i kollektivtransporten, sa Borgen da det nye byrådssamarbeidet mellom SV, MDG og Ap i Oslo ble presentert mandag formiddag.
Hun understreket at det er sterkt behov for en reduksjon i luftforurensningen i Oslo.
– Vi kommer til å jobbe knallhardt for disse målene i dagene, timene og minuttene som kommer, sa hun.
Borgen blir ny ordfører i Oslo.
I plattformen som de tre partiene har lagt fram, heter det at byrådet vil prioritere en ny T-banetunnel gjennom indre by. Byrådet vil «gå mot prosjekter som bidrar til å øke den fysiske veikapasiteten i og inn til Oslo». Det medfører at veikapasiteten på E18 i vestkorridoren ikke kan økes, fastholdes det.
Det nye byrådet vil gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden. (©NTB)







