DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Nysatsing på grunnundersøkelser og geoteknikk fra Stongfjorden

Når Norsk Bergsikring utvider sin virksomhet til også å omfatte boring for geologiske undersøkelser, skjer det med noe så uvanlig som en gravemaskinmontert rigg.

Norsk Bergsikring har utvidet virksomheten til også å omfatte grunnundersøkelser.
Norsk Bergsikring har utvidet virksomheten til også å omfatte grunnundersøkelser. Foto: Norsk Bergsikring
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. feb. 2022 - 15:17

Med utgangspunkt i Stongfjorden i Sunnfjord har Norsk Bergsikring siden oppstarten i 2013 blitt en betydelig aktør innen sikring av fjellsider, enten det er snakk om veier, jernbane eller bygningsmasse.

Nå har de utvidet virksomheten til også å omfatte grunnundersøkelser, noe som markedsansvarlig Roy Sævik forklarer slik:

Dåpen av Hëgh Aurora ble gjort på tradisjonelt vis i Kina i 40 graders varmed.
Les også

Døpt: Kaller det verdens mest miljøvennlige bilskip

Bedriftssamarbeid i Stongfjorden

Boretårnet er det samme som sitter på vanlige kjerneboringsrigger, men tilpasset innfesting på stikka til en gravemaskin. <i>Foto:  Norsk Bergsikring</i>
Boretårnet er det samme som sitter på vanlige kjerneboringsrigger, men tilpasset innfesting på stikka til en gravemaskin. Foto:  Norsk Bergsikring

-Vår visjon er at vi skal jobbe med infrastruktur i terreng hvor det er vanskelig tilkomst, og det er det vi gjennom årene er blitt gode til. Så har det seg slik at vi er bare to firmaer her i lille Stongfjorden, det er oss og et konsulentselskap som heter Sunnfjord Geo Center, som driver med rådgiving innen geologi og geoteknikk. De kjøper årlig en god del boretjenester, og da de kom og spurte om dette kunne være oppdrag som er interessante for oss, slo vi til, forteller Roy Sævik til Veier 24.

-Dette blir jo et nytt forretningsområde for oss, men det er viktig fordi det bringer disse to selskapene litt tettere sammen, samtidig som en utvikling av virksomheten vår til å dekke  dette området er en naturlig organisk vekst.

Ideen kom fra vegvesenet

Boretårnet er produsert av svenske Geotech, som produserer spesialrigger for geoboringer. <i>Foto:  Norsk Bergsikring</i>
Boretårnet er produsert av svenske Geotech, som produserer spesialrigger for geoboringer. Foto:  Norsk Bergsikring

Boreriggen de starter opp med er en gravemaskinmontert enhet, levert av Trondheimsfirmaet Geosafe AS, som gjennom en årrekke har levert geoteknisk utstyr til det norske markedet. De er bl a  forhandler for svenske Geotech som produserer spesialrigger for geoboringer, og som også produserer den relativt nye løsningen tilpasset gravemaskiner.

Daglig leder hos Geosafe AS, Robert Handberg, forteller at ønsket om en slik løsning opprinnelig kom fra Statens vegvesen, som ville ha en løsning med et boreaggregat som kan nå litt lengre enn hva en tradisjonell borevogn klarer.

-Ved å tilpasse boreaggregatet til stikka på en gravemaskin, får man adskillig større bevegelighet og radius slik at man rekker både opp i vegskråninger og nedenfor vegkanten når det skal tas prøver av fjellkvaliteten. Løsningen ble tegnet her hos oss, og blir så produsert hos Geotech i Gøteborg, forteller Hanberg.

20 meter rekkevidde med kranmontering

Montert på en Palfinger kran, oppnås en rekkevidde på hele 20 meter. <i>Foto:  Norsk Bergsikring</i>
Montert på en Palfinger kran, oppnås en rekkevidde på hele 20 meter. Foto:  Norsk Bergsikring

Roy Sævik i Norsk Bergsikring sier at de skal bruke boretårnet på ulike type maskiner, blant annet en av deres Menzi Munk gravemaskiner. En maskin med ekstreme klartreferdigheter i vanskelig terreng, og som egner seg svært godt også når det skal utføres grunnundersøkelser.

-Men vi tenker også å bruke den på gravmaskiner og en av våre lastebiler, der georiggen monteres på en Palfinger kran. Dette gir en rekkevidde på hele 20 meter, og åpner for mange spennende muligheter, sier han.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.