Det er ikke første gang at man tar i bruk solceller til å drive veibelysningen her til lands, men for Vestland fylkeskommune blir dette det første anlegget, og som et slags testprosjekt å regne, forteller avdelingsingeniør Adrian Kasin i Vestland fylkeskommune til Veier 24.
-I forbindelse med en ny veilysstrategi i fylkeskommunenen kom det opp forslag om at vi bør teste ut også solcelledrevne lysanlegg. Målet er å spare strøm, og i tillegg til å gå over til LED-pærer, vil også solcellepaneler kunne være et bidrag i den retning, forteller han.
Anskaffelsen omfatter prosjektering, levering og funksjonstesting av solcelledrevet vegbelysning ved Hoddevika i Stad kommune. Veilysanlegget skal være frittstående og ikke tilknyttet lavspentnettet.


Hoddevika er en turistdestinasjon i Stad kommune og et populært reisemål for surfere fra hele verden. Fylkeskommunen sier derfor i sin utlysning at det estetiske designet av veilysanlegget er en viktig del av dette prosjektet og valgt løsning må godkjennes av Statsforvalter i Vestland.
Ettersom Hoddevika er et værutsatt område, må lysmastene også tåle fysiske påkjenninger fra sterk vind. Derfor er det satt krav om at lysmastene må tåle en vindbelastning på 80 km/t.
Adrian Kasin forteller at de i april gjennomførte en såkalt markedsdialog for å få et inntrykk av hvor mange leverandørere som er på området, og der deltok det tre leverandører.
-Nå som oppdraget er lyst ut, er vi selvfølgelig spent på hvor mange tilbud vi få inn, sier han.
Tilbudsfrist er satt til 7.september.

Danmark: Ville legge solceller på taket – da gikk alarmen