Nye veilys på Stad skal drives med solceller

Vestland fylkeskommune skal etablere sitt første anlegg med solcelledrevet veibelysning i Hoddevika i Stad kommune.

Det norske selskapet BTG har levert flere solcelledrevne anlegg med veibelysning her til lands, her fra Eigersund.
Det norske selskapet BTG har levert flere solcelledrevne anlegg med veibelysning her til lands, her fra Eigersund. Foto: BTG
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
9. aug. 2023 - 11:40

Det er ikke første gang at man tar i bruk solceller til å drive veibelysningen her til lands, men for Vestland fylkeskommune blir dette det første anlegget, og som et slags testprosjekt å regne, forteller avdelingsingeniør Adrian Kasin i Vestland fylkeskommune til Veier 24.

-I forbindelse med en ny veilysstrategi i fylkeskommunenen kom det opp forslag om at vi bør teste ut også solcelledrevne lysanlegg. Målet er å spare strøm, og i tillegg til å gå over til LED-pærer, vil også solcellepaneler kunne være et bidrag i den retning, forteller han.

Anskaffelsen omfatter prosjektering, levering og funksjonstesting av solcelledrevet vegbelysning ved Hoddevika i Stad kommune. Veilysanlegget skal være frittstående og ikke tilknyttet lavspentnettet.

Hoddevika er en turistdestinasjon i Stad kommune og et populært reisemål for surfere fra hele verden. Fylkeskommunen sier derfor i sin utlysning at det estetiske designet av veilysanlegget er en viktig del av dette prosjektet og valgt løsning må godkjennes av Statsforvalter i Vestland.

Ettersom Hoddevika er et værutsatt område, må lysmastene også tåle fysiske påkjenninger fra sterk vind. Derfor er det satt krav om at lysmastene må tåle en vindbelastning på 80 km/t.

Adrian Kasin forteller at de i april gjennomførte en såkalt markedsdialog for å få et inntrykk av hvor mange leverandørere som er på området, og der deltok det tre leverandører.

-Nå som oppdraget er lyst ut, er vi selvfølgelig spent på hvor mange tilbud vi få inn, sier han.

Tilbudsfrist er satt til 7.september.

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.