PROSJEKTER

Nye Veier har signert kontrakten om bygging av ny E6 over Mjøsa

Nå begynner samarbeidet om utviklingen av prosjektet.

Korona-situasjonen gjorde at administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland og Nic De Roeck, europadirektør i Besix, undertegnet kontrakten om bygging av ny E6 og bru over Mjøsa på en nettoverført seremoni.
Korona-situasjonen gjorde at administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland og Nic De Roeck, europadirektør i Besix, undertegnet kontrakten om bygging av ny E6 og bru over Mjøsa på en nettoverført seremoni. Foto: Nye veier
8. sep. 2020 - 10:48

Nye Veier signerte mandag kontrakt med belgiske Besix og italienske Rizzani de Eccher om prosjektutvikling, regulering og bygging av E6 Moelv – Roterud. Signeringen kommer etter en konkretiseringsfase som har pågått siden juni i år, skriver Nye Veier i en melding.

Besix og Rizzani de Eccher har med seg Multiconsult, AF-Gruppen, Aarsleff og Selberg Arkitekter i teamet som skal planlegge og bygge delstrekningen Moelv – Roterud. Strekningen er ca. 11 kilometer og består av ny firefelts motorveibru over Mjøsa og vei i dagen på begge sider av brua.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Begynner samhandling

– Dagens signering er en viktig milepel for Nye Veier. Besix og Rizzani de Eccher har gjennom konkretiseringsfasen bekreftet at de leverer på prestasjonsmålene for oppdraget. Nå starter vi umiddelbart med integrert samhandling, der vi i større grad enn i tradisjonelle prosjekter skal arbeide sammen om prosjektutvikling og regulering i en tidlig fase, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Konkretiseringsfasen er over. Nå går Nye Veier og grupperingen som skal bygge E6 over Mjøsa i gang med samhandlingsfasen. <i>Ill:  Nye Veier</i>
Konkretiseringsfasen er over. Nå går Nye Veier og grupperingen som skal bygge E6 over Mjøsa i gang med samhandlingsfasen. Ill:  Nye Veier

Besix og Rizzani de Eccher har samarbeidet gjennom flere år. Grupperingen har blant annet bygget Kronprinsesse Marys bru over Roskildefjorden i Danmark. Nå gleder de seg til å gå i gang med sitt første prosjekt i Norge.

– Brukonseptet blir verdens lengste bru med bruk av tre som en del av konstruksjonen. Brua blir unik, både teknisk og miljømessig, og den er godt tilpasset landskapet. Nå ser vi frem til et dynamisk og godt samarbeid med alle involverte, sier Nic De Roeck, europadirektør i Besix.

Borerigg i tunnel
Les også

Én million kilo sprengstoff gikk med for å lage hull til ny E6-tunnel

Kontrakt nummer 14

E6 Moelv – Roterud inngår i Nye Veiers utbygging av 43 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t fra Moelv til Øyer. Den nye motorveibrua over Mjøsa utgjør hoveddelen av dette deloppdraget.

– Brua og ny motorvei gjennom Innlandet gir større bo- og arbeidsmarked og reduserer reisetiden i Innlandet, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Dagens kontraktsignering har en verdi på rundt 2,55 milliarder kroner, og er den 14. i rekken av store veiutbyggingskontrakter siden etableringen av Nye Veier i 2016. Samlet verdi på disse kontrakten er på over 35 milliarder kroner.

Et vellykket grep som har mange navn: Romlefelt, sinusriller eller det mer formelle «forsterket midtoppmerking».
Les også

Vegtilsynet skal gå romlefeltene etter i sømmene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.