Denne klaffen veier 400 tonn. Fristen for levering og montering av det hydrauliske utstyret som skal heve og senke den, er satt til 9. desember. (Bilde: Ill.: ViaNova)

Nye oppdrag på klaffebruene i Fredrikstad

De tre bruene krysser Vesterelva, den ene av de to grenene som Glomma deler seg i like før den renner ut i havet. Det hydrauliske systemet til nybrua er ikke hyllevare. Klaffen som må løftes for å slippe høye båter forbi, er 36,5 meter lang, 26 meter bred og veier 400 tonn.

Entreprisen omfatter både levering og montering av klaffen. De som vil delta i anbudskonkurransen må dokumentere at kravene Vegvesenet som stiller til hvordan den skal virke og hva den skal tåle, blir tilfredsstilt.

I dag er det bare én vegbru over Vesterelva. Den er fra 1957. I 2003 ble det åpnet en gangbru. Disse bruene har to klaffer hver, i motsetning til brua som er under bygging, som bare får én klaff. Klaffene som er i bruk, styres fra kontrolltårnet på den eldste brua. Når den tredje brua blir ferdig, skal alle klaffer styres fra Vegtrafikksentralen i Oslo. I den forbindelse må styringssystemet på de to andre bruene bygges om. På den eldste brua skal det også utføres rehabiliteringsarbeid.

Entreprisen omfatter også markeringslys på alle tre bruene, nødlys på de to vegbruene og LED-lys i rekkverket på den nye Kråkerøybrua. Den siste skal åpnes innen utgangen av 2010.