MONTERES: Turbinakslingen under montering.FOTO: NTE (Bilde: NTE)
STØPING: Armering og forskaling for å støpe dekket over turbinetasjen.FOTO: NTE (Bilde: NTE)
TANK: Svingetank ferdig støptFOTO: NVE (Bilde: NTE)
SANERES: Det nye kraftverket er bygd like ved det gamle verket som skal saneres.FOTO: NTE (Bilde: NTE)

Nye Funna snart i drift

  • Kraft

Kraftverket skulle egentlig settes i drift før sommerferien, men forsinkelser på generatoren og apparatanlegget fører til at vannfyllingen først vil starte rundt 1. august.

Ellers har hele prosjektet gått greit.

– Fra første uke i august blir det videre vannfylling og prøvekjøring, sier utbyggingssjef Asle Juul i Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE).

Forsinkelsen betyr ikke så mye fordi de har mulighet til å ha det gamle kraftverket, som ligger like ved det nye, i drift litt lenger enn planlagt. – Målsettingen var selvsagt å unngå forsinkelse, sier han.





Økt produksjon

Det nye kraftveket Funna har en vertikal høytrykks francisturbin på 20 MW, mens det gamle verket har en installasjon på 8,5 MW. Med nytt verk vil årsproduksjonen øke fra dagens 56 GWh til 68 GWh. Det nye verket har en totalkostnad på rundt 180 mill. kroner regnet til dagens pris.

– Vi regner med at vi kommer i mål på budsjett, sier Juul.

NTE overtok kraftverket fra staten sammen med andre kraftverk da de ble gjenstand for hjemfall fra Elkem Meråker Smelteverk. – Alle andre små kraftverk er faset ut og erstattet av kraftverkene Meråker og Tevla. Funna ble besluttet drevet videre fram til nå, sier Juul.

– NTE ble pålagt av NVE å skifte ut den gamle smisveiste rørgata. Da ble det vurdert å bygge en ny stasjon i dagen på samme måte og bruke stålrør, men kostnadene på stål økte kraftig. På grunn av anleggskostnadene ble det valgt en løsning der alt ble plassert i fjellet, sier Juul.





Vannsmurt lager

Selve kraftverket representerer en tradisjonell opprusting av kraftverk. Likevel er verket litt spesielt. Etter at folk fra NTE hadde besøkt tilsvarende anlegg i Italia der Alstom har levert turbin og generator samt besiktiget Alstoms fabrikker i Spania og Frankrike, falt valget på en turbin med vannsmurt lager, såkalt hydrostatisk lager.

– Fordelene med et vannsmurt lager er blant annet det miljøvennlige aspektet. Da det ikke finnes olje i lageret, vil det heller ikke lekke olje ut i vassdraget. En annen fordel er at lageret kommer nærmere turbinhjulet på grunn av konstruksjonen, og på den måten gir en roligere og nesten vibrasjonsfri turbin, forklarer adm. direktør Svein Ole Strømmen i Alstom Norway AS..

Et hydrostatisk lager er et lager som opererer med en trykksatt væske som blir tilført lommer i en ring rundt akselen. Det bærende trykket blir laget ved at trykket varierer i disse lommene som igjen skyldes eksentrisitet av akselen i lageret. Væsken er rent vann.

Lagret erstatter lager og akseltetning fordi det ikke finnes noe oljesmurt turbinlager. Friksjonstapene er lavere for et hydrostatisk lager enn for et oljesmurt lager. – Det er heller ikke behov for å installere kjølevannsystem, pumper, varmevekslere, sikkerhetssystem osv. Det er den samme vanninnretning som benyttes i et klassisk akseltetningssystem, sier Strømmen.





Saneres

– Med det nye kraftverket i drift er alt gammelt produksjonsutstyr erstattet. De gamle kraftverkene er sanert, og det skal vi også etter hvert gjøre med Funna, sier Juul. Eneste unntak er Nustadfoss som er et småkraftverk som står igjen i Meråker sentrum. – Vi hadde en søknad om å få drive dette videre, men fikk avslag av NVE, og det skal da også rives, sier Juul.