MOTOR

Nye bensinmotorer – lavere forbruk

MER SPRUT: Det går den riktige veien, med nye bensinmotorer som gir mer sprut ved lavere forbruk. Neste utviklingstrinn blir nok direkte innsprøytning og totrinnsturbo. Da kan man plukke ut 120 hk/liter slagvolum og senke forbruket ytterligere 20 prosent. Det blir noe for eiere av Mini Cooper, det, i baneløp!
MER SPRUT: Det går den riktige veien, med nye bensinmotorer som gir mer sprut ved lavere forbruk. Neste utviklingstrinn blir nok direkte innsprøytning og totrinnsturbo. Da kan man plukke ut 120 hk/liter slagvolum og senke forbruket ytterligere 20 prosent. Det blir noe for eiere av Mini Cooper, det, i baneløp! Bilde: BMW
Stein Bekkevold
26. jan. 2007 - 15:39

Et teknisk samarbeid mellom BMW og PSA Peugeot Citroën har resultert i en ny 1,4 liters bensingjerrig motor. Motoren stammer fra 1,6-literen som nå brukes i MINI Cooper og Cooper S, og i Peugeot 207.

Motoren har de samme avanserte teknikkene som i 1,6 literen: Variabel åpningstid og variabelt løft av innsugnings- og eksosventiler. Motoren har samme boring men redusert slaglengde. Den yter 70 kW (95 hk) ved 6000 o/min. Største dreiemoment varierer fra 136 Nm til 140 Nm avhengig av bilen den skal brukes i.

Ingeniørene hevder at motorene skal bruke 15 prosent mindre drivstoff i gjennomsnitt, sammenlignet med en vanlig 1,4 liter av i dag. Utslippet av karbondioksid minsker tilsvarende.

Ved full kapasitet vil produksjon av denne motorfamilien (1,4 og 1,6) nå en million enheter per år.

Maskineringen av komponentene skjer for begge gruppene ved PSA Peugeot Citroëns fabrikk i Douvrin i Nord-Frankrike, hvor også monteringen for PSA gruppen skjer.

BMW monterer sine motorer i gruppens Hams Hall fabrikk i England. Produksjonen er fordelt 40 prosent for 1,4 l og 1,6 l motorene. 1,6 literen med høytrykksturbo står for 20 prosent av volumet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.