Ny virksomhet på Hanøytangen

Dette er et tungløftefartøy bygd i betong, konstruert for å heve oljeplattformer fra havbunnen i ett løft.

Det store anlegget på Askøy utenfor Bergen ble påbegynt i 1972 av Hilmar Reksten med tanke på å bygge supertankere. Allerede i 1973 strandet dette. Senere har Kværner brukt anlegget for å bygge betongkonstruksjoner for Nordsjøen, blant annet forankringselementene for Heidrun-plattformens strekkstag.

MTU Heavy Lifter er et fartøy som vil ha en byggetid på rundt 14 måneder. Rundt 400 mennesker vil være sysselsatt i denne perioden. Til sammen 450 plattformer i stål skal fjernes fra Nordsjøbassenget i de neste tretti årene. Hanøytangen vil i følge studien være det sted langs hele Nordsjøbassenget som vil være best egnet til å motta, demontere og sortere gamle installasjoner for opphugging og gjenbruk. Med en markedsandel på 20 prosent kan anlegget omsette for rundt en milliard kroner årlig. (ajs)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå