Ellingsøy- og Valderøytunnelen vil bli stengt om nettene fra september i år. Når det gjenåpnes for trafikk hele døgnet i oktober neste år, har de omsider fått en standard som tilfredsstiller tidens krav. (Ill.: Statens vegvesen).

Ny utlysning av tunnelrehabilitering

Høsten 1987 ble Ellingsøy- og Valderøytunnelen åpnet som den 2. og 3. undersjøiske tunnelen i landet. Nå trenger de rehabilitering. 20 års drift har medført betydelig slitasje, dessuten er kravene til utrustning i tunneler atskillig strengere i 2008 enn i 1987.

Elektroentreprisen omfatter fjerning av kabler, kabelbruer og belysning, montering av nytt lysanlegg og etablering av nytt kabelanlegg. De nye kablene skal ligge i banketten. Dette er i samsvar med de nye sikkerhetskravene. Ved en brann kan viftene være livsviktige, men hvis kablene som forsyner dem med strøm ligger på kabelbruer, er strømtilførselen høyst usikker. Kabler som ligger i banketten, er atskillig mer beskyttet mot flammer.

Den andre entreprisen er omfattende. De to tunnelene er sikret mot vann og frost med PE-skum. Alt dette skal fjernes og erstattet med en membran av samme materiale. Denne skal sikres mot brann med sprøytebetong. Videre skal det etableres 15 havarinisjer. I forbindelse med disse skal det sprenges til sammen 9 500 m3. Alle nødstasjoner skal skiftes ut og erstattes med nye. Avstanden mellom hver nødstasjon skal reduseres fra 250 til 125 meter. Alle skal inneholde både brannslukkingsapparat og nødtelefon. Entreprisen omfatter også montasje av vifter i Ellingsøytunnelen. Innkjøp av viftene går ut på egen entreprise. I Valderøytunnelen er viftene allerede skiftet ut.

Rehabiliteringen ble sendt ut på anbud i 2006, og kontrakten på 180 millioner kroner gikk til Veidekke. Arbeidet var så vidt kommet i gang da nye krav fra Arbeidstilsynet førte til at kostnadene ville bli vesentlig høyere enn avtalt. Etter samråd med Samferdselsdepartementet besluttet Vegdirektoratet å stoppe arbeidet for et år siden.

Et resultat av de nye reglene er at det ikke vil gå trafikk gjennom tunnelene mens rehabiliteringsarbeidet pågår. Alt arbeid skal foregå mellom kl. 22 og kl. 06.30. I denne perioden vil det gå ferge mellom Ålesund og Valderøy. Folk som skal mellom Ålesund og Ellingsøy må kjøre rundt Ellingsøyfjorden, en omveg på ca. fem mil.

Vegvesenet tar sikte på anleggsstart i september. 13 måneder senere skal jobben være gjort.