SNILLERE: Hjulopphenget er i stor grad utført i aluminium og har større og stivere gummiforinger enn vanlig. Dette isolerer bilen godt fra veien og gjør den mindre følsom for ujevnheter i veibanen. (Bilde: VW)
SKODA?: Forbausende lik fetter Skoda Superb? Men i hekken likner den en BMW... (Bilde: VW)
STERKERE: Over 70 vekt-prosent av den nye Passat er bygget av høyfast og ultrahøyfast stål. I spesielle knutepunkter og konstruksjoner sitter dessuten arbeidsherdende stål som øker i fasthet etter pressing. (Bilde: VW)

Ny teknikk i ny Passat





Nå har Passat samme type bakstilling som luksusbilen fra VW, Phaeton: Isolert hjelperamme – henger i fire gummi-isolerte punkter i karosseriet – gjør bakre hjuloppheng stødig og stillegående.

Uvanlig høyt innhold av høyfast stål gjør karosseriet svært vri-stivt (32.500 Nm/grad) og kollisjonssikkert.

Dieselmotorene har nå like høy spesifikk effekt som bensinmotorer hadde for bare fire år siden.





Brøt vektspiralen

For første gang har VW klart å bryte vektspiralen, utviklingen som gjør at hver nye modell veier 5-10 prosent mer enn den forrige.

Komplett, nakent karosseri veier nøyaktig det samme som forrige, mindre modell – 298 kilo. Riktig nok ville nøyaktig det samme karosseriet ha veid rundt 60 prosent av dette, men prisen ville ha vært 40 prosent høyere, ifølge K.H. Fuhrmann, utviklingssjef for Ny Passat hos VW.

74 prosent av stålet i karosseriet er høyfast eller ultrahøyfast, en robust økning fra forrige modell.

Dessuten bruker VW nå to enda mer eksotiske typer stål i områder med spesiell geometrisk form og slik spenningsutsatthet: Arbeidsherdende eller varmeherdende stål. De arbeidsherdende øker i fasthet og hardhet når man presser dem, de varmeherdende får økt styrke ved hjelp av utfellinger som skjer alt ved 200-250 grader C.





Nye motortyper

Aldri før har VW satset så hardt på direkteinnsprøytede bensinmotorer: Tre såkalte FSI-modeller tilbys til Ny Passat: 85 kW, 110 kW og en turbomatet toliter på 147 kW.

Dessuten leveres tre turbodieselmotorer med pumpedyse-teknikk. Den største av disse har i tillegg til pumpedysen – som med ett slag pumper opp drivstofftrykket til godt over 2000 bar - et piezoelektrisk element som sørger for før- og etter-injiisering.

Den største dieselmotoren – toliter TDi på 125 kW og moment 350 Nm - leveres med et partikkelfilter som sitter rett ved katalysatoren, for å oppnå så rene avgasser som regelverket EU IV krever.





Ny Passat kommer til Norge rett over påske og ventes å koste omtrent det samme som nåværende modell, selvsagt avhengig av utstyrsnivå.