NY: Den største investeringen er en maskin som kan spinne 11 forskjellige elementer inn i et rør. Selve røret spinnes rundt en stålkjerne som trekkes ut etter at røret er ferdig vulkanisert. Hver lengde er på 15 meter. (Bilde: Anders J. Steensen)

Ny produksjonslinje klar for Trelleborg

  • Olje og gass

Krogstadelva: Rundt 100 millioner kroner er investert i det nye produksjonsanlegget for det fleksible rørsystemet Elastopipe hos Trelleborg. Den tradisjonsrike bedriften, som har nær hundre års virksomhet å se tilbake på, er dermed sikret en god pilar for framtida.

– Det er ikke aktuelt å flytte denne produksjonen utenlands til et sted med lavere arbeidskostnader. Ekspertisen sitter her i Krogstadelva og selve produksjonen er nå så automatisert at den manuelle arbeidskostnaden per løpemeter rør er meget lav, sier styreformann i Trelleborg Offshore Engineering Systems, Torsten Kjellin.





Utviklet over 15 år

Elastopipe som rørsystem har vært på markedet i lang tid. Rørsystemet som er basert på forsterket vulkanisert gummi, er først og fremst brukt for kjemikalier og til sjøvannssystemer på offshoreinstallasjoner. I alt har Trelleborg brukt 15 år på å utvikle produktet.

Elastopipe som rørsystem har vært på markedet i lang tid. Rørsystemet som er basert på forsterket vulkanisert gummi, er først og fremst brukt for kjemikalier og til sjøvannssystemer på offshoreinstallasjoner. I alt har Trelleborg brukt 15 år på å utvikle produktet. I BANE: De ferdig vulkaniserte rørene kommer via en løpebane i taket til lageret før de ekspederes til alle verdens hjørner. Anders J. Steensen

– Dette er det eneste produktet i Trelleborg-konsernet hvor kundene stort sett har stått for utviklingskostnadene, sier Kjellin.

Utviklingen har blitt støttet av blant annet Statoil, Shell, Total, ConocoPhillips, i tillegg til støtte fra Innovasjon Norge og Norges forskningsråd.





Eksportsuksess

Det fleksible rørsystemet brukes først og fremst til brannvann. Fordelen med et fleksibelt rørsystem er at det kan absorbere trykkbølgen ved en eksplosjon og forbli i samme posisjon etter at en eksplosjon har funnet sted.

Et vanlig rør i stål eller en sjøvannsbestandig legering vil ofte ryke tvert av eller bøyes til en annen posisjon slik at en eventuell overrisling eller utløsing av skum ikke vil komme på rett sted, sliik at en eventuell brann bekjempes mye dårligere enn det systemet er konstruert og godkjent etter.

Utfordringen for Trelleborg er å komme inn på det norske markedet. I dag er nesten 100 prosent av produksjonen rettet mot eksport.

– Vi eksporterer til Brasil, Qatar, Russland, Brunei og Australia. Den største kunden er Maersk, forklarer produktsjef Hans Leo Hals.





Tregt regelverk

I dag brukes produktet først og fremst på land og på flytende produksjonsskip. Hals ønsker også at systemet kan brukes om bord på vanlige fartøyer.

I dag brukes produktet først og fremst på land og på flytende produksjonsskip. Hals ønsker også at systemet kan brukes om bord på vanlige fartøyer. MER I NORGE: - Vi ønsker oss at norske olje og gasselskaper også tar i bruk Elastopipe på sine installasjoner, sier Hans Hals til Teknisk Ukeblad. Anders J. Steensen

– Vi har levert til det norske sjøforsvaret, mens for handelsflåten og vanlige handelsfartøyer er det vanskeligere. Det skyldes at det tar svært lang tid for å endre IMO-regelverket. Vi vet vi var på agendaen ved forrige møte i IMO, men saken ble aldri behandlet, dessverre, sier Hals.





Tåler 1400 grader

– Vi har brukt lang tid på å komme fram til de rette gummiblandingene for Elastopipe. I dag kan vi levere rør eller slager som tåler en jettbrann i en time, forklarer Hals.

For å komme fram til disse resultatene her bedriften sitt eget branntestoppsett hvor det er mulig å teste slagene i en jettbran, dvs. opp til 1400 grader i flammetemperatur. Til sammenligning er en vanlig trebrann på rundt 600 grader, mens en brann i diesel eller naturgass vanligvis holder ca. 800 grader.