Hva da?
Jo, både å fly raskere enn lydens hastighet og deretter lande vertikalt.
Den første overlydsflygingen med F-35B, som er STOVL-versjonen av kampflyet («short takeoff/vertical landing») fant sted sist torsdag.
Framskritt
Produsenten Lockheed Martin og Joint Strike Fighter-programmet har lenge vært på defensiven politisk som følge av kostnadsøkninger og forsinkelser.
Da er det greit å ta med seg at utviklingen av den sofistikerte teknologien faktisk går framover.
I juni har F-35 brutt to nye milepæler: Først med hangarskipvarianten F-35C, med større vinger og forsterket understell, som gjennomførte en vellykket jomfrutur. Deretter altså med B-versjonen som for første gang brøt lydmuren. Flyet landet vertikalt for første gang i mars i år.
– Dette er første gang i historien at vi i ett og samme fly har både STOVL-, supersonisk- og stealthkapasitet, sier programdirektør Bob Price i Lockheed Martin i en pressemelding.
Slår 60-tallsfly
Fullstendig supersonisk i ordets rette forstand er ikke flyet før det nærmer seg toppfarten 1,6 M. Den videre testingen vil gradvis ta flyet opp til denne hastigheten, varsler Lockheed Martin.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Allerede nå er altså F-35B kapabelt til større hastighet enn flyet det er ment å erstatte, altså Harrier. Det vil si AV-8B for amerikanernes del og GR. 7, GR. 9 og Sea Harrier for britene og italienerne.
Harrier er som kjent også i stand til å lande vertikalt, mens toppfarten er 0,89 M. Nå skal det sies at den originale Harrieren ble operativt allerede på 1960-tallet.
Tredje i overlydshastighet
Overlydsflygingen med F-35B foregikk over Atlanterhavet i nærheten av marineflybasen Patuxent River som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland på USAs østkyst.
Dette var den trettiende flyturen med flyet som i testfasen heter BF-2. Piloten Matt Kelly klatret opp til 30 000 fots høyde og akselererte til Mach 1,07.
To andre F-35-fly har fra før fløyet i overlydshastighet. Dette er to A-versjoner som Norge har planer om å anskaffe.