BYGG

Ny kontraktsform skal brukes mer

KOMPLISERT: Statens Vegvesen valgte en komplisert tunnelkonstruksjon gjennom løsmasser og kvikkleiere til å prøve ut konkurransepreget dialog.
KOMPLISERT: Statens Vegvesen valgte en komplisert tunnelkonstruksjon gjennom løsmasser og kvikkleiere til å prøve ut konkurransepreget dialog. Bilde: Statens Vegvesen
Joachim Seehusen
7. jan. 2010 - 09:41

Statens Vegvesen har nå en evaluering av konseptet konkurransepreget dialog under arbeid. Den vil bli presentert i løpet av januar. Men allerede før jul hadde utbyggingsdirektør Lars Aksnes konklusjonen klar.

– Dette er noe vi ønsker å bruke mer. Vi forventer at når entreprenørene kommer tildligere inn i prosjektene så blir de i større grad i stand til å levere realistiske priser.



Bare ett prosjekt

Hittil har konkurransepreget dialog kun vært benyttet for ett prosjekt, og der ble det kun levert to tilbud, ett fra NCC som vant og ett fra arbeidsfellesskapet AF Gruppen og Züblin.

Der uttrykte Vegvesenet skuffelse over den labre interessen, og spesielt at Veidekke og Skanska ikke var med.

Aksnes mener det skyldtes misforståelser mellom Vegvesenet og de to entreprenørene. – Vi har snakket med dem, jeg oppfatter det som opp og avgjort, sier utbyggingsdirektøren.



Ikke trygge

– Ordningen er interessant, men dette kom på et tidspunkt da vi ikke hadde kapasitet, sier kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen om kritikken fra Vegvesenet.

Skanska skriver i en e-post at selskapet ikke følte seg trygge på konkurranseformen.

– Usikkerheten knyttet seg til kompleksiteten i prosjektet, samt risikofordelingen. I tillegg var de betydelige utviklingskostnadene et vesentlig moment i vurderingen, skriver kommunikasjonsdirektør Geir LInge.

– Det ville koste oss en plass mellom to og tre millioner kroner å utvikle en løsning som vi ville ha tro på. Statens Vegvesen tilbød økonomisk kompensasjon for å delta i konkurransen, men denne støtten var bare småpenger i forhold til våre reelle kostnader. Vi kjøper ikke så dyre lodd når muligheten for å vinne er såpass liten, skriver Linge. Han tar forsiktig i. Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer, brukte AF Gruppen nær det dobbelte av Skanskas anslag på å utvikle sitt tilbud.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.